Jag jobbar inom äldrevården sedan tio år och undrar hur man hanterar en chef som nästan alltid går i försvarsposition. Även om man på ett lugnt och sakligt sätt uttrycker en avvikande åsikt blir chefen upprörd och hetsar upp sig. Hon pratar fort, man får nästan inte en syl i vädret och det känns som att hon inte vill lyssna.Nu drar vi oss för att säga vad vi tycker. Chefen brukar också hellre ringa och vara upprörd i telefon än att ta upp saken mellan fyra ögon. Detta gör hon ofta när vi är upptagna och stressade på jobbet. Hon påpekar även att ”vi är varandras arbetsmiljö” och verkar mena våra relationer inom personalgruppen. Men hon är väl också VÅR arbetsmiljö? Jag vill känna respekt för min chef, för hennes ledarskap och kunnande. Men det känns svårt i nuläget. När hon uttrycker sig hårt och snäsigt mot personalen får det ju motsatt effekt. Hanna
SVAR: Jag får en känsla av att chef­en är omedveten om vilken effekt hennes beteende har på omgivningen eftersom ni blir negativt påverkade.Du skriver att du vill känna respekt för henne och berättar hur du uppfattar chefen. Självklart bör chefen inte ringa och störa er med jobbiga telefonsamtal när ni är upptagna av era plikter. Det är inte minst fel mot era vårdtagare. Det är alltså inte konstigt att du tappar respekt när chefen uppför sig på det viset, men det är bara chefen själv som vet varför hon gör som hon gör.Du vill ha en förändring och du kan börja med att säga ifrån om chefen ringer upp dig vid en olämplig tidpunkt. Förklara att du inte kan prata just då och att ni kan ta det sedan öga mot öga. Be också chefen om ett samtal och tala om vad du tycker hon ska göra i stället för det hon gör. Tala också om vad du själv kan göra, till exempel lyssna på chef­en.Jag tror du kan nå fram till din chef om du ger henne din uppfattning, eftersom hennes beteende hindrar henne i hennes jobb. Allt du tror att hon tänker och gör bör du kolla med henne själv. Man tolkar så mycket och så ofta, men det är inte säkert att ens egen tolkning är den rätta.