Sex i vården

”Snygga bröst. Du är fin lilla stumpan.” Så kan det låta när unga kvinnliga elever i Uddevalla gör sin första praktik inom äldreomsorgen.

Åtta av eleverna räcker omedelbart upp handen, när de får frågan om någon av de äldre män, som de vårdat, har tafsat på dem.
Kommunalarbetaren befinner sig i ett klassrum på Uddevalla gymnasium, där unga kvinnor talar om laddade sexuella situationer i vården. De utbildar sig på omvårdnadsprogrammet.
Helen Carlander Strannerdahl är social omsorgslärare och leder diskussionerna, lite trevande i början men snart berättar eleverna. En av dem säger:
”En lite äldre gubbe tog tag i handen och började pussa på den. Till slut försökte jag ställa mig så han inte kunde nå den. Det är jättejobbigt med vårdtagare som kladdar”.

En annan elev har liknande erfarenheter:
”Jag kom in till en blind man och tog för givet att han ville känna på mig, eftersom han inte kunde se mig, men då tog han mig på bröstet och sa kränkande saker”.
Läraren Helen undrar hur de hanterade de där situationerna.
”Jag blev arg och tog bort hans hand”, säger eleven som var hos den blinde mannen.
En annan elev vände sig till de ordinarie anställda, då en äldre man var för närgången, men de bara skrattade åt det hela. Några elever är bekymrade över att bara en del av de anställda säger ifrån, andra gör det inte.
Förresten är det inte bara gubbar som tafsar, säger de och påpekar att det finns även kvinnor som vill ta på dem. En av eleverna var hos en äldre kvinna som visade en prydnad som hon köpt i Spanien, en naken tjej som stod på alla fyra med en man bakom. Något en del skrattar åt medan andra tycker att det är olustigt.

Varför finns det inga gemensamma riktlinjer? undrar eleverna. Frågorna är många och svaren återstår. För ibland kan man ju också vilja krama om de gamla men på ett sätt som känns okej.
Det finns också en och annan solskenshistoria. En elev praktiserade på ett äldreboende, där ett dement par blev kära. Per­so­nalen hade många tankar om detta och hur de skulle göra. De pratade med anhöriga som tyckte det var okej. Förhållandet har fortsatt och paret trivs med varandra. Men det finns även motsatsen, att personalen blir sur, om två gamla sitter och kramas och pussas.

Några elever undrar varför man ska ha sex överhuvudtaget när man är gammal. Det är äckligt. Men om det nu är så, då borde de få veta vilka sexuella hjälpmedel som finns och ska man som personal ställa upp och köpa dem? Att hjälpa till vid onani tycker de är att gå för långt.  Däremot kan några elever tänka sig att prata med personen om detta och kanske föreslå att personen kan tillfredsställa sig själv.
Eleverna undrar vad en undersköterska gör om den man hon duschar får erektion. Det finns olika sätt, berättar Helen. Mindre trevligt är att ta kallt vatten och duscha på snoppen så den slaknar eller att knäppa till den.
– Det bästa är kanske att duscha klart och sedan samtala med mannen i fråga efteråt, om hur han vill bli bemött, säger hon.
Hon tillägger att om man inte klarar av att bejaka någons sexualitet är det bättre att man pratar med chefen om det.
– Det är viktigt att som undersköterska vara lyhörd för sina gränser, man ska aldrig göra något som man inte själv vill ställa upp på, säger Helen.
– Det vi har med oss från vår uppväxt, styr även vår egen sexualitet, förklarar hon.
Eleverna tycker att all personal inom äldreomsorgen ska ha en särskild kurs om sex i vården.
Och så får man inte glömma bort kärleken. För vissa människor är kanske närhet och kramar viktigare än sex. 

(Foto: Johan Hedenström)