Kd erkänner stöld av Kommunals varumärke
Kristdemokraterna, kd har slutit fred med Kommunal och erkänner att de utnyttjade Kommunals inregistrerade varumärke "Vi tar fajten". Men inget annat skadestånd utbetalades mer än en kopp kaffe.
För ett par månader sedan startade kristdemokraterna sin valkampanj under parollen ”Vi tar fajten”.
”Vi har ett tydligt alternativ med lösningar för framtiden”, påstod kristdemokraterna. Under fanns en vit boxhandske med en vitsippa vilande på en röd handske.
Kommunal protesterade i brev till kd och hävdade att parollen var ett inregistrerat varumärke som Kommunal använt i flera år under två lönerörelser som resulterade i en strejk.
– Kd har erkänt sin ”stöld” och bjudit på försoningskaffe, säger Karl-Ola Nilsson, kommunikationsstrateg på Kommunal. På grund av oklar juridik kunde vi inte komma längre, men de lovade att tona ner sin kampanj. De var inte själva medvetna om ”stölden” utan litade på sin reklambyrå.