Vilka rättigheter har jag vid rehabilitering?
Jag är långtidssjukskriven sedan två och ett halvt år. För tre veckor sedan hörde min arbetsgivare (kommunen) av sig för första gången och erbjöd mig rehabilitering, vilket jag med glädje tackade ja till. Men de vill nog ha mig tillbaka till mitt "gamla" jobb som personlig assistent efter rehabiliteringen. För min del är det otänkbart att gå tillbaka till ett arbete som orsakade min utbrändhet och ett stort lidande för mig och min familj.
Vilka rättigheter och skyldigheter har jag och min arbetsgivare, till exempel om jag kan få en administrativ tjänst eller annat arbete genom kompetensutveckling eller utbildning? Jag vill inte utsätta mig för risken för återfall. Vill också veta vad facket står bakom om jag blir hotad med uppsägning för att jag inte återvänder till mitt tidigare arbete. Jag har genom försäkringskassan fått veta att kommunen har rätt att säga upp mig. Men jag tycker att de i första hand ska försöka hitta ett annat arbete åt mig. Hur får jag min arbetsgivare att bemöta mig med respekt, ge mig samtal om min situation och att förstå att rehabiliteringen kanske tar tid och att jag vill påverka den?!
Utbränd USK
När en medarbetare blir sjukskriven har arbetsgivaren enligt lag ett rehabiliteringsansvar. Det innebär att åtgärder ska vidtas för att medarbetaren ska kunna återgå i arbete. Det finns inte centralt reglerat hur arbetet ska se ut, men det ska utgå från den enskilde medarbetarens situation. Om du inte kan återvända till din arbetsplats ska arbetsgivaren se över vilka möjligheter det finns till omplacering eller eventuellt erbjuda någon annan lösning. Utgångspunkten i ett rehabiliteringsarbete ska aldrig vara uppsägning, även om det kan bli så när alla möjligheter är uttömda. Förbundets lokala sektion kan hjälpa dig, så att rehabiliteringen sker på ett för dig seriöst och korrekt sätt. Vänd dig alltså dit.