Jag tror tyvärr inte att du kan få tillbaka dom arbetsuppgifterna, eftersom dom inte ”officiellt” ingått i din tjänst. Men du har väl talat med facket om saken?

En person med ”rätt” utbildning och bakgrund har anställts för att fortsätta det jobb som du startat. Det tyder ju på att hemsidan är uppskattad och att du, som ursprungligen byggt upp den, kan ta åt dig äran för det. MEN kompetenskraven ökar hela tiden och det gäller att hänga med. När en ny tjänst blir utlyst så är konkurrensen ”utifrån” stor.

En annan del av problemen, är det sätt som din chef hanterat dig. Det är ingen bra ledar-strategi att bemöta en lojal medarbetare på det sätt som hon har gjort. En chef får inte tappa humöret annat än i yttersta undantagsfall. Det ingår i chefsjobbet att visa balans och att lösa problem på ett sakligt sätt. Istället för att kritisera borde hon ha uppmuntrat dig och tillsammans med dig försökt finna vägar att utveckla den kompetens som du har.

Att baktala en anställd ˆ och särskilt inför en annan anställd ˆ är helt och hållet förkastligt. (Hur fick du förresten tag i mailet?)

Som du hör så kritiserar jag den här chefen starkt, men jag undrar samtidigt hur arbetssituationen ska kunna bli normal igen? Ni båda har ju uppenbarligen en stor och upprivande konflikt emellan er och ingen kan ju tycka att det är trevligt att gå till jobbet.

Om jag fick bestämma så skulle du, om du själv ville, ges ett erbjudande om utbildning till den formella kompetensnivå som du hade behövt tidigare. Chefen borde dessutom be om ursäkt för sin alltför kritiska inställning och för mailet.

Om du har den minsta kraft kvar så skulle jag önska att du försökte tala med chefen ˆ utan anklagelser och på ett lugnt sätt ˆ om hur ni ska komma ur den här situationen. Kanske är det möjligt att få tillstånd ett medlande samtal? Konsulenten på företagshälsovården eller ditt fackliga ombud kanske kan hjälpa till?

Försök göra vad du kan, för att situationen inte ska förvärras.