Vår chef tar inget ansvar
Jag är personlig assistent inom handikappomsorgen och har ett problem, liksom mina kollegor. Vår arbetsledare kan aldrig svara på frågor och aldrig ta några egna beslut. Hon sätter inte in vikarier som hon lovat, och så vidare.
Dessa problem har hon alltid haft på alla arbetsplatser hon varit på och hon är känd för att inte sköta sitt arbete. Ändå får hon vara kvar och förflyttas bara runt i kommunen. Det måste väl rimligen finnas något man kan göra som arbetstagare, för att få ordning på detta problem? De föräldrar hon har att göra med bemöter hon otrevligt och påstår till oss att föräldrarna sagt saker de aldrig sagt.
Både vi och våra brukares föräldrar har påtalat problemen för hennes chef, som är högsta chef inom socialtjänsten. Han svarade att han delegerat ner våra kommentarer/klagomål till vår arbetsledare. Sedan har det varit tyst från hans sida.
Ingen förbättring har skett, så nu är vi less på detta.
Ulla
Det är positivt att ni vill göra något åt problemet. Men fast ni pratat med högste chefen har det inte hänt något. Om er arbetsledare beter sig otrevligt mot brukarnas föräldrar, borde högste chefen verkligen ha reagerat. Man blir faktiskt ledsen över denna brist på ansvar.
Frågan är om ni gick till arbetsledarens överordnade utan att ha pratat med henne själv först? Det är alltid bäst att först ta upp problem med den det berör. Då undviker man en hel del förargelse.
Jag föreslår att ni sätter er och lugnt berättar för er arbetsledare hur ni upplever situationen. Om detta är svårt, ta facket till hjälp. Ni är förmodligen knutna till någon företagshälsovård. Där finns också möjligheter och facket kan hjälpa er med kontakten. Ni har ju ett arbetsmiljöproblem och det bör inte fortgå som hittills.
Kanske är inte bara er arbetsledare problemet. Hennes egen chef gör ju heller inget. Om situationen inte blir bättre är nästa steg att informera chefen för kommunen. Men gör först ett försök direkt med er arbetsledare.