Ingen skillnad på mobbare
En arbetskamrat blev illa behandlad och hotad av en vårdtagare. Hon anmälde detta till sin chef och fick omedelbart hjälp. Först pratade chefen med vårdtagaren, men det hjälpte inte, så min arbetskamrat behövde inte gå dit mer.
Jag har nu under en längre tid blivit illa behandlad av en kollega som inte tycker om mig. Hon sa till och med en dag att hon mådde illa av att se mig och önskade att jag försvann.
Jag har pratat med chefen, men han gör ingenting, utan säger att jag och kollegan får klara ut det själva. Men det går ju inte eftersom vi inte kan prata lugnt med varandra.
Är det någon skillnad i bestämmelserna om man är mobbad av en patient eller av en arbetskamrat? Varför får inte jag någon hjälp?
"BS"
Det har ingen betydelse vem som behandlar en anställd illa. Om man inte har möjlighet att försvara sig själv, så måste arbetsgivaren ta sitt ansvar.
För en chef kan det vara ”lättare” att ta ställning och skydda sin personal när hotet kommer från en patient, kund eller klient etc. Det är mycket besvärligare att skydda och hjälpa när problem uppstår internt på arbetsplatsen. Chefen ska då vara objektiv och lyssna både på din och kollegans klagomål för att sedan reda ut arbetssituationen för er båda. Det är inte alla chefer som förstår eller kan ta detta ansvar, utan de väljer hellre att ingenting göra.
Du har blivit allvarligt förolämpad av din kollega. Du kan med stöd av arbetsmiljölagen kräva av chefen att din arbetssituation genast förbättras.
Om du själv har ”givit igen med samma mynt” emot kollegan, så är det fråga om en ömsesidig konflikt. Ni har då båda, såväl som chefen, intresse av att lösa upp denna. Det kan vara bra att begära hjälp med konflikthanteringen från till exempel företagshälsovården.