Rena lotteriet att få semester
Jag jobbar i kommunens hemtjänst sedan snart fem år tillbaka. För en tid sedan lade jag in semesterönskemål inför en resa jag och sambon skulle göra. Jag var ute en och en halv månad i förväg och inte under någon "normal" semesterperiod (detta var i mitten av januari). Hos oss får vi dock gå in till den tillförordnade chefen och påminna om saken lite innan den önskade semestern och då först "planerar" hon. Om man har tur får man ledigt, det vill säga om det finns gott om folk.
Jag fick avslag och sjukskrev mig i stället. Det gällde bara tre dagar och jag hade inget berättat om resan, vilket inte heller kändes rätt, förstås!
Hur lång tid innan har man rätt att få besked om avslag? Vid resa, har man då rätt att få en ny bekostad eller de utgifter man får stå för vid avbokning av beställning? Hädanefter vågar jag inte berätta att jag ska ut och resa i fall jag måste sjukskriva mig nästa gång igen...
Tack för en bra spalt!
Pia
När jag läser din fråga undrar jag vem som är chef. Om du begär semester en och en halv månad innan du ska ha den har din chef alla möjligheter att planera för det. Principen är att om du inte fått något negativt besked om semester 14 dagar efter det att du lagt in om den, så är den att betrakta som beviljad. Du ska inte behöva vara orolig eller rent av sjukskriva dig för att din chef inte sköter sitt arbete. Underförstått så överlåter chefen ansvaret för arbetet på er anställda när hon/han inte ger besked och det skapar dåligt samvete och i sämsta fall osämja i arbetslaget. Alla vet, inklusive din chef, att ska man ut och resa så måste bokning ske i god tid.
Arbetsgivaren kan säga nej till semester, men måste då motivera sitt avslag med sakliga skäl. Nämnas bör också att arbetsgivaren kan kalla in personal som har semester om det uppstår ”katastrofsituationer.”
Kräv av din chef att få besked senast 14 dagar efter det att du har ansökt om semester.