Kommunal kräver mer vila i trafiken
Kommunal kräver 2,8 procent mer i lön för trafikpersonal. Det är mer än märket. Dessutom kräver förbundet längre dygnsvila och längre raster. Nu har dessa avtalskrav lämnats över till arbetsgivarna.
I går överlämnades kraven till Sveriges Bussföretag om ett nytt bussbranschavtal för de privata företagen. Och i dag överlämnades avtalskraven till de allmännyttiga trafikbolagen inom KFS.
Kommunal kräver i båda avtalen mer än industrins märke som är på 2,2 procent.
– Det är inget konstigt. Vi kräver i alla våra avtal 2,8 procent, förutom den extra satsningen på undersköterskor, säger ombudsman Per Svensson.
Kommunal kräver också utrymme för mer vila och återhämtning samt översyn av löneavtalen, i KFS-avtalet att de individuella lönerna ersätts med befattningslöner samt i Bussbranschavtalet en översyn av löneprocessen för de grupper som har individuella löner, det är enbart bussförare som har tarifflöner.
I Bussbranschavtalet vill Kommunal stärka anställningstryggheten genom att minska andelen behovsanställda så att det blir fler fast anställda.
De nuvarande avtalen löper ut sista september. I augusti inleds förhandlingarna.
Om Kommunal får som de vill kommer de nya avtalen att gälla i ett år.