Hemtjänstens cyklar funkar inte på is: ”Ett helvete”
Hemtjänstens tidspress + ishalka + cyklar som inte är anpassade efter underlaget = farlig stress.
Skyddsombudet Laila Norstad har fått nog och kräver en förändring.

Laila Norstad.
I flera år har hemtjänstpersonalen i Kungsängen i Upplands-Bro kommun tvingats ta sig mellan brukare på cyklar som inte är anpassade nog till vintervädret.
Trots dubbdäck fäster inte hjulen på is.
– Ett helvete för personalen, säger Kommunals skyddsombud Laila Norstad.
Själv är hon just nu sjukskriven men har kontakt med sina kollegor – som berättar hur de, nu när kylan kommit tillbaka i Kungsängen, stressar runt på missanpassade cyklar.
– Det går väl bra så länge det är ett par centimeter snö, men så fort det är underkylt regn, som det varit nu, är det som att ta sig fram på en isbana, säger Laila Norstad.
Under dessa dagar skulle hon i stället vilja att planeringen gjordes om så att personalen kunde ta sig till fots mellan brukare.
Tidspress ökar risk för skador
Men tidspressen är stor och planeringen dålig, menar skyddsombudet.
Ibland ligger besöken bokade med bara tre minuters mellanrum när brukarna bor på olika sidor av hemtjänstområdet, berättar hon.
Laila Norstad påpekar att risken är stor, för fysiska skador och en ihållande stress som kan leda till sjukskrivningar hos personalen. Sjuktalen är redan väldigt höga, säger hon.
Anmält problemet
Efter att ha lyft problemen, utan gehör från arbetsgivaren, har skyddsombudet nu skickat in en 6:6a till Arbetsmiljöverket.
– Att vi ska behöva tjafsa om det här med att det tar tid mellan kunderna och att man dessutom cyklar när det är glashalt ute.
Hon berättar att det skett cykelolyckor, men inga allvarliga – vilket Laila Norstad beskriver som “ett under”.
Det är inte första gången hon lyfter tidspressen med arbetsgivaren. Hon har drivit frågan sedan problemet uppstod, 2023 – men upplever att situationen inte har förbättrats.
– Cheferna låtsas lyssna fast de inte gör det, säger skyddsombudet.
6:6a
- 6:6a är en anmälan som skyddsombudet först lämnar till arbetsgivaren för att få ett arbetsmiljöproblem löst.
- Om skyddsombudet inte är nöjt med arbetsgivarens agerande kan anmälan skickas vidare till Arbetsmiljöverket som då kan göra inspektion och eventuellt med hot om böter kräva att arbetsgivaren löser problemen.
Socialchefen håller inte med
Mitra Ghannad, socialchef i Upplands-Bro kommun, vill inte svara på KA:s frågor utan hänvisar till en intervju hon gjorde med tidningen Mitt i. Där säger hon att hon inte delar skyddsombudets bild – cyklarna är visst anpassade till vinterunderlag, menar hon.
”Planeringen inom hemtjänsten tar hänsyn till avståndet mellan brukare, hur lång tid det tar att förflytta sig och vilket färdmedel som är lämpligt”, säger socialchefen till Mitt i.
– En ren jävla käftsmäll, säger skyddsombudet Laila Norstad om svaret.
Hon vill att cheferna följer med personalen ut och klockar hur lång tid det tar mellan olika brukare – vilket kommunen menar ska göras först till våren.
– Det hade de bannemej kunnat göra redan nu. Allt detta skapar en stress som är farlig och det har redan pågått i två år. Nu börjar jag tröttna, säger Laila Norstad.