Sofia Viotti är psykolog och en av Sveriges främsta experter på självmedkänsla, som går ut på att ta hand om sig själv och göra det som är hjälpsamt. Hennes nya bok heter ”Självmedkänsla på jobbet”. 

– När man är i en väldigt stressig situation ignorerar man ofta sina egna behov. Här handlar det om att stanna upp, lyssna in vad som händer, hur mår jag? Konkret och aktivt göra något för att hjälpa sig själv. Det kan vara att skaffa kunskap om att reglera stress, be om hjälp eller prata med sin chef. 

Hur utövar man självmedkänsla när det är brist på tid och resurser?

– I de yrken där tid och raster är väldigt styrt så blir det ännu viktigare att chefer har kunskaper. Att pressa medarbetarna leder till sjukskrivningar eller att folk byter jobb.

Få fatt i din sunda ilska

Sofia berättar att många människor förstör för sig själva genom att tänka att svårigheter har med en själv att göra: jag känner mig trött, jag är inte tillräckligt bra, det här är det som förväntas av mig.

Då gäller det att ha förståelse för att man jobbar under svåra förutsättningar: det är en självklarhet att jag blir stressad, det är en självklarhet att jag inte kan göra mitt bästa när jag jobbat i tre timmar utan paus.

– Att få tag i självomsorgen och den sunda ilskan gör att man inte blir självkritisk, vilket skapar ännu mer stress. När man kommer i kontakt med en sund ilska är det lättare att ställa krav mot chefen. Det är viktigt att göra det tillsammans med sina kollegor.

Vad kan man göra mer?

– Försök att jobba i ett lugnare tempo i stället för att göra saker snabbt. Ofta får vi inte mer gjort för att vi har ett högre tempo. Gå emot impulsen att jobba snabbt, rör dig lite långsammare, hitta en lugnare andning. Fråga dig själv: vad hjälper mig att reglera ner? Det kan vara att småprata med kollegor, gå ut en stund, lyssna på lugn musik. Man behöver inte bli superlugn, det kan räcka att gå ner lite grann i aktivitetsnivå.

Prioritera inte bort rasten

När man är medveten om omständigheterna kan man fundera på om det finns något man kan prioritera bort, något som är orimligt att hinna. Men prioritera inte bort din rast, varnar Sofia. 

– Många hoppar över pauser för de tänker att de inte hinner. Där behöver man ta hand om de skuldkänslor som kan väckas av att man inte hinner allt, det är inte ens eget fel utan det beror på organisationen.

Du menar att återhämtning är en arbetsuppgift, berätta!

– För att vi ska kunna göra ett bra jobb behöver vi kunna använda de smartare delarna av hjärnan. De blir delvis blockerade när vi är stressade. Återhämtning pratar man om på kvällen eller helgen men våra hjärnor behöver det lite hela tiden. Vår hjärna och våra kroppar är de viktigaste arbetsverktygen och de måste få de bästa förutsättningarna.

– Att se återhämtning som en arbetsuppgift ligger också mycket på organisationen. Det är både individen och organisationen som måste jobba med det här.

TRÄNA DIN SJÄLVMEDKÄNSLA

• Självmedkänsla är en förmåga som går att träna upp. Hjärnan förändras när vi övar.

• På sofiaviotti.com finns guidade övningar som du kan lyssna på.

• Följ @psykolog_sofiaviotti på Instagram för för fler tips.