”Bättre villkor för oss som arbetar närmast eleverna – så skapas en bättre skola”
För att kunna bygga en bättre skola måste politikerna se till att de som arbetar närmast eleverna får trygga anställningar, rätt till heltid och ekonomisk säkerhet, skriver Dilek Tasci.
Fritidsledare, elevassistenter och lärarassistenter är oumbärliga för att skolans vardag ska fungera. Trots att de står eleverna nära – särskilt de med särskilda behov – förbises de ofta i politiska satsningar. Resultatet blir oacceptabla arbetsvillkor och en försämrad arbetsmiljö som drabbar både personal och elever.
Stöttar elevernas skolgång
Elevassistenter och lärarassistenter stöttar elever i deras dagliga skolgång och välmående. De har ett stort ansvar för att främja inkludering och utveckling. Trots detta saknar de ofta tillräckligt med resurser, stöd och utbildning. Den ständiga ökningen av barngrupper och bristen på handledning riskerar att leda till utbrändhet och långtidssjukskrivningar.
Fritidsledarna möter liknande utmaningar. De hanterar ofta stora barngrupper med begränsade resurser och otillräckliga lokaler, vilket leder till en hög arbetsbelastning och stress.
Det är hög tid att fritidsledare, elevassistenter och lärarassistenter får den uppmärksamhet och det stöd de förtjänar – för deras skull, och för elevernas.
Många arbetar på osäkra anställningar, där visstidskontrakt och deltidsjobb är vanligare än fasta tjänster. Den osäkerheten gör det svårt att bygga långsiktiga relationer med eleverna och upprätthålla kontinuitet i verksamheten – en faktor som är avgörande för en trygg och stabil skolgång.
Satsa på dem närmast eleverna
Anställningstrygghet, rätten till heltid och ekonomisk säkerhet borde vara en självklarhet för alla som arbetar i skolan. Att tvingas arbeta deltid eller på tidsbegränsade kontrakt skapar stor osäkerhet och gör det svårt att få ekonomin att gå ihop.
För att kunna bygga en bättre skola måste politikerna börja se och förstå verkligheten för dem som arbetar närmast eleverna. En satsning på skolan är en satsning på dessa yrkesgruppers arbetsmiljö och arbetsvillkor. Om vi ska skapa en skola där både elever och personal trivs och utvecklas, krävs investeringar i trygga anställningar, rimliga arbetsvillkor och kontinuerlig kompetensutveckling.
Det är hög tid att fritidsledare, elevassistenter och lärarassistenter får den uppmärksamhet och det stöd de förtjänar – för deras skull, och för elevernas.