Undersköterskor anmäler flest arbetsskador kopplat till värmen – ”Ofta dålig ventilation”
Undersköterskor och sjukvårdsbiträden har anmält flest skador kopplade till värme på jobbet. Kommunal uppmanar alla som drabbas hårt av värmen att skriva tillbud.
– Arbetsgivare måste vara förberedda på att det kan bli varmt på sommaren, säger Peter Larsson, ombudsman.
Under sommaren är det många som kämpar med höga temperaturer på jobbet. I värsta fall kan hettan leda till besvär som huvudvärk, yrsel eller eksem.
De senaste fem åren och det första halvåret 2024 har totalt 116 anmälningar om arbetssjukdomar – kopplade till värmen – anmälts till Försäkringskassan. Det handlar till exempel om hudbesvär, psykiska påfrestningar och besvär i cirkulationsorganen, alltså hjärta, blod och lungor.
Undersköterskor och sjukvårdsbiträden är den grupp som anmält flest arbetssjukdomar kopplade till värmen. Totalt har gruppen rapporterat 34 anmälningar under de senaste åren.
Att undersköterskor är överrepresenterade i statistiken kan bero på att de är Sveriges största yrkesgrupp. Men Peter Larsson, ombudsman på Kommunal, påpekar också att många kommunalare i äldreomsorgen har det varmt på jobbet.
– Ventilationen är ofta väldigt dålig på många äldreboenden och inom hemtjänsten. Men oavsett om man jobbar inomhus eller utomhus borde arbetsgivaren vara väl förberedd på att det kan bli varmt på sommaren. Då behöver man göra riskbedömningar och se över ventilationen, säger Peter Larsson.
Vet inte att man kan anmäla
Även andra kommunalyrken inom vård och omsorg ligger i toppen. Framför allt gäller det personliga assistenter och hemvårdsbiträden. Kockar och köksbiträden har anmält sju arbetssjukdomar. Bussförare och barnskötare har rapporterat tre arbetssjukdomar kopplade till värmen de senaste åren.
– Jag tror inte att alla vet att man kan anmäla det. Men jag tycker också att man ska skriva tillbud om man mår dåligt av värmen på jobbet. Ju fler tillbud desto enklare blir det att kräva att arbetsgivaren vidtar åtgärder, säger Peter Larsson.
Oftast är arbetsgivare bättre på att anmäla arbetsskador som är fysiska eller som sker väldigt plötsligt. Det berättar Daniel Hansson, områdeschef på Försäkringskassan. Men oavsett varför en person har drabbats av en arbetssjukdom ska arbetsgivaren anmäla det.
– Regelverket är inte uppbyggt efter vilka besvär du får. Alla arbetsskador ska anmälas till Försäkringskassan om de kan tänka sig att medföra att du får sjukpenning, sjuklön eller annan ersättning, säger han.
Vad är en arbetsskada?
Enligt Försäkringskassan är en arbetsskada:
- En skada eller sjukdom som har uppkommit på grund av olycksfall eller på annat sätt orsakats av arbetet.
- En skada som har inträffat på väg till eller från arbetet.
Detta kan du anmäla som arbetsskada
Arbetsgivaren är skyldig att göra en anmälan om arbetsskada till Försäkringskassan oavsett vad det är för typ av skada du har fått . Det enda kravet är att din arbetsskada uppfyller ett av följande krav:
- Att skadan ger dig rätt till sjukvårdsersättning, sjukpenning, rehabiliteringsersättning eller sjuklön från arbetsskadeförsäkringen.
- Om skadan kan antas leda till att du senare får rätt till sjukvårdsersättning, sjukpenning, rehabiliteringsersättning eller sjuklön från arbetsskadeförsäkringen.
- Om skadan har gjort att, eller kan väntas göra, att du får sveda eller värk eller annat stadigvarande men.
Så anmäler du arbetsskada
- Du som är anställd ska berätta om din arbetsskada för din chef. Arbetsgivaren är enligt lagen skyldig att anmäla arbetsskadan till Försäkringskassan. Du som anställd kan också på egen hand anmäla skadan till Afa försäkringar.
- Den som varit med om en arbetsskada kan bland annat få arbetsskadesjukpenning, ersättning för hjälpmedel och ersättning för kostnader för mediciner.
- Försäkringskassan har egna handläggare och utredare som bedömer vad som är en arbetsskada. Handläggaren kan ta hjälp av en läkare som kallas för försäkringsmedicinsk rådgivare, men läkaren är inte den som beslutar.
- Handläggaren på Försäkringskassan gör sin bedömning baserat på till exempel medicinskt underlag från vården och om du förlorat inkomst. Det kan även bli aktuellt att Försäkringskassan tar kontakt med arbetsgivare, facket, kollegor eller vittnen.
- Om en arbetsgivare inte anmäler arbetsskador till Försäkringskassan bör du som medarbetare påminna arbetsgivaren om skyldigheten att göra det. Om anmälan ändå inte kommer kan arbetsgivaren dömas till böter.