”Bussförarna förtjänar bättre – villkoren är ovärdiga”
Delade turer alla dagar i veckan med tidiga mornar och sena kvällar, svårt att ta rast och många som säger upp sig och byter jobb. I dag är det bussförarnas dag – och det behöver göras något akut för att förbättra bussförarnas arbetsvillkor, skriver Karolina Sundberg, Kommunal Mellersta Norrland.
Stress, usla scheman samt en dålig och utsatt arbetsmiljö är en bussförares vardag och det är nu dags att alla ansvariga som har inflytande och beslutanderätt inom bussbranschen, tar sitt ansvar och förbättrar för våra bussförare.
Många bussförares vardag består av delade turer alla dagar i veckan, tidiga mornar och sena kvällar/nätter, förseningar som gör intrång på deras egna raster. Scheman som gör att ett privatliv & fritid nästintill är obefintligt.
Flera beskriver att kombinera ett familjeliv med att vara bussförare är jättesvårt eller helt omöjligt. Några väljer att säga upp sin tillsvidareanställning för att jobba ”timmar” utan ett fast schema. Detta görs för att man ska kunna välja sina arbetstider, för att få livet att gå ihop. Andra säger upp sig helt och byter jobb.
Hot och våld
Alldeles för många bussar har hårda eller nedsuttna förarsäten som påverkar kroppen negativt och urusel belysning som gör att sikten blir otroligt dålig. Bussarnas extravärmare krånglar ofta vilket gör att förarna får sitta och frysa vintertid. Sommarvarma dagar är det tvärtom, då kan värmen i bussen vara outhärdlig. Vibrationer och bullernivån är helt galet för hög på vissa bussar.
Dessutom är bussförarna utsatta eftersom de alldeles för ofta möts av klagomål, hot och våld. Trots allt detta ska dom också i sin roll, alltid vara en trevlig, glad bussförare.
Att korta rasten kan betyda att man inte hinner fika, äta lunch, göra ett toalettbesök, att inte alls få någon som helst återhämtning och vila.
Förseningar är ”vardagsmat” när trafiken påverkar hela deras arbetsdag. Det är vägarbeten, dålig sikt och framkomlighet, halka. Bussförarna upplever stress, möts av otrevliga kommentarer från resenärer och framförallt betyder det indragna eller kortare raster i deras scheman. Att korta rasten kan betyda att man inte hinner fika, äta lunch, göra ett toalettbesök, att inte alls få någon som helst återhämtning och vila.
Utan er stannar Sverige
Är detta verkligen en värdig arbetsmiljö?
Nej, därför behöver det göras något akut för att förbättra bussförarnas arbetsvillkor. Bussen är förarens arbetsplats och arbetsmiljö, deras arbetstider och scheman är under all kritik och möjliggör inte god återhämtning eller ett liv utanför jobbet.
Därför måste nu ALLA som är ansvariga för busstrafiken i Sverige ta sitt ansvar och göra om och göra rätt. Bussförarna förtjänar bättre än så här.
I dag är det bussförarens dag, så jag vill också passa på att hylla alla er bussförare. Ni ser till att våra barn kommer till skolan, att vi tar oss till jobbet, till sjukhuset & fritidsaktiviteten. Ja, utan er stannar Sverige och vår vardag skulle inte fungera lika smidigt. Tack för att ni finns!