Ett femtiotal bussförare, servicevärdar och lokförare hade samlats utanför Landstingshuset i Stockholm under parollerna ”Värna säkerheten”, ”Stoppa vinstjakten” och ”Återta kollektivtrafiken i offentlig regi”. 

George Awabdeh, som kör för Nobina i Södertälje, berättade om en yrkeskarriär där förmåner plockats bort och att man nu är inne och skär på minuter.

– Det är minsta lilla. När jag började hade vi årskort och fri läkarvård, jag kan inte räkna allt de har tagit bort. Jag är här för att vi ska få bättre villkor. De privata företagen tjänar pengar på oss.

George Awabdeh, som kör för Nobina i Södertälje.

”S i Stockholm måste börja ställa krav i bussupp­handlingarna”

Debatt

”Ta tillbaka allt”

Arrangörerna erbjöd en öppen mikrofon. Från Seko Tunnelbanan kom kundservicevärden Viktor Rising och menade att allt behöver tas tillbaka: tunnelbanor, bussar och även Waxholmsbolaget, som kör det mesta av skärgårdstrafiken i regionen.

Från bussförarhåll var schematiderna dominerande. Tommy Grönberg, huvudskyddsombud för Kommunal på Norrtäljetäljegaraget, där Transdev driver trafiken, var kritisk mot det han upplevde som minutjakt.

– Det är helt sinnessjukt att arbetsgivaren inte har råd med tolv minuters paus. Vi får kissa och bajsa efter tidtabell.

Vill ha mer tryck

Petri Myllykoski, Nobinachaufför och huvudskyddsombud i Tyresö sade:

– I fråga efter fråga jagar man pengar för att göra vinst på vår bekostnad. Vi måste skapa tryck underifrån för att ge dem som förhandlar mod och för att skapa tryck hos allmänheten.

Den ansvarige regionpolitiken, miljöpartisten Anton Fendert, kom inte ut för att svara på arbetarnas krav.