Sedan i början av juni stoppar biljettkontrollanter från UL (tidigare Upplands Lokaltrafik) bussförare som är på väg till eller från Gamla Uppsala Bussdepå.

– Hittills har 14 bussförare blivit bötfällda, det är 1 500 kronor, mer än dagslönen som ska gå till kontrollavgiften, säger Jafar Sarehkhani.

Gratis i uniform

På mindre än en vecka har 370 bussförare skrivit under en namninsamling med krav på att de ska få resa gratis i uniform till och från bussdepån.

– Det är en grundläggande rättighet att få åka gratis till och från depån, säger Jafar Sarehkhani.

Jafar Sarehkhani.
Jafar Sarehkhani.

Samtidigt har bussförarna slutat ta extrapass, vilket enligt Kommunal lett till inställda turer.

– Bussförarna har aldrig varit så engagerade, det här är oerhört viktigt för dem. De vill att arbetsgivaren ska se på det här som en nödvändighet, inte som en förmån. Det råder superstor brist på bussförare i hela landet. Vi ska inte behöva dra in turer på grund av förarbrist, säger Jafar Sarehkhani.

Kommunal träffar arbetsgivarna

Fram till våren 2020 låg depån i centrala Uppsala men flyttades då till industriområdet Fyrislund. Trots att bussförarna i Kommunal i flera avtalsrörelser kämpat för att arbetspassen ska börja och sluta på samma ställe ser det inte ut så. Innan flytten till Fyrislund krävde Kommunal att resorna till och från depån skulle ske på arbetstid eller till rabatterat pris.

– Vi kan börja på punkt A och sen sluta på punkt B. Då måste vi ta oss till punkt A för att hämta bilen eller cykeln. Vi har varit förskonade från att få betala för resan till och från jobbet, säger Jafar Sarehkhani.

På måndag den 13 juni ska Kommunals företrädare träffa arbetsgivarna. Nu utreds om det är möjligt att ordna rabatterade busskort, uppger Jonas Skovgaard, vd Gamla Uppsala Buss, enligt Uppsala Nya Tidning.