Klockan är nästan sju på morgonen. Undersköterskorna Erica Freij och Veronika Lakatos är sena, de kommer från ett larm där de väntat nästan en timme på hjälp av en sjuksköterska. På halvtimmen som är kvar innan nattpasset är slut ska de hinna med två larm till och insatser med bland annat medicinutdelning hos ett tiotal personer som väntar på dem.

– Vi var jättesena och ville att alla skulle få hjälp. Det känns speciellt i kroppen när man är så stressad och trött. Det rusar runt liksom, säger Erica.

Vattennivån var fortfarande hög i bilen efter att räddningstjänsten dragit upp den en bit och fått ut Marilena Stelea.

Bilolyckor i hemtjänsten

Bilolyckor i hemtjänsten ökar

Arbetsmiljö

Det var i det läget det hände.

– Vi svänger ut på en större gata, hör hur det tutar, och så smäller det.

Varken Erica Freij som körde eller Veronika Lakatos som satt bredvid såg bilen som kom körande från höger. Den hann inte stanna och körde rakt in i dem.

– Jag har haft körkort i tio år, men aldrig varit med om en krock. Det var hemskt, säger Erica och förklarar att de båda klarade sig undan med ryggvärk och att bilen bara fick plåtskador.

Jobbat fem nätter i rad

Att det var stress som gjorde att hon krockade är hon övertygad om. Det var inte bara morgontimmarna som varit tungjobbade, under nattpasset hade de närmare ett tiotal larm utöver de 38 insatser de skulle hinna med.

– Vi hade inte hunnit äta, inte gå på toa, säger Erica Freij.

Jag har nog aldrig mått så dåligt i kroppen fysiskt och psykiskt. Jag skulle egentligen jobbat en natt till men sjukskrev mig efter krocken.

Erica Freij, undersköterska

Dessutom var det femte natten på raken de jobbade och alla hade varit lika stressiga.

– Jag har nog aldrig mått så dåligt i kroppen fysiskt och psykiskt. Jag skulle egentligen jobbat en natt till men sjukskrev mig efter krocken.

Veronika Lakatos säger att pressen var så stor under den veckan att hon hade svårt att sova.

– Det gick inte att komma ner i varv när jag kom hem på morgonen.

Tysta larm

När tidspressen är så stor ska teamen i nattpatrullen kunna prioritera bort insatser eller ta hjälp av kolleger. Men just den här måndagsmorgonen gick inte det förklarar Erica Freij.

– Nej, de här insatserna måste göras och alla andra var lika stressade som vi. De hann inte hjälpa oss. Vi gjorde till och med färdigt efter krocken. Vi var ju så chockade. Tänkte inte ens på att det gick på något annat sätt.

Stressen i hemtjänsten

I Kommunals senaste rapport »En hemtjänst att lita på«, 2022, uppgav 78 procent av dem som har ett strikt minutstyrt schema att de inte hinner göra det som de ska inom utsatt tid.

Nordcare, en nationell studie från Stockholms universitet, visade att de anställda i hemtjänsten var mer stressade och utmattade av jobbet 2015, än tio år tidigare.

Samma studie undersökte också restiden. Personal på landsbygden uppgav att de lägger i snitt 98 minuter av sin arbetsdag på restid. Då de oftast jobbar deltid kan tiden i bilen motsvara 25 procent av arbetsdagen.

I studien »Bilen som transportmedel och arbetsmiljö« (Umeå universitet 2021), uppgav enhetschefer i 37 kommuner att hemtjänstens nattpatrull kan köra upp till 30 mil per arbetspass.

Larmen som de hade kvar på morgonen var tysta larm och de måste prioriteras eftersom man inte vet vad som hänt.

– Vi måste åka direkt på dem. Vi vet ju inte om det är någon som fått en hjärtattack eller någon som bara ligger i sängen och vill ha vatten som inte kan berätta för larmgruppen vad de vill, säger Veronika Lakatos.

En del av insatserna som var kvar gällde medicinutdelning som också var viktig att genomföra snabbt förklarar Erica Freij.

– Ofta har de som får medicin så tidigt Parkinsson. De blir väldigt skakiga om medicinen blir sen. Hela deras dag kan bli förstörd om de inte får sina tabletter i tid, säger Erica Freij och berättar att de fått stöttning av sitt skyddsombud efter krocken.

Ingen riskbedömning av schemat

Lisa Goncalves är närmsta chef för nattpatrullen som Erica och Veronika arbetar i.

Hon säger att det gjorts en riskbedömning av vilka bilmodeller hemtjänsten använder, men inte av hur turerna/schemat är utformat. Sedan 2016 har ytterligare minst två bilolyckor skett. Det var innan Lisa Goncalves tid och hon kan inte uttala sig om dem, men vad som var orsaken till olyckan i januari vet hon.

– Det var baserat på stress.

Vi har gjort om turerna och sänkt beläggningsgraden något. Vi hade gjort det ändå det. Det hade inte behövts en bilolycka. Det var olyckligt att det blev så.

Lisa Goncalves, chef för nattpatrullen

Efter att den hände har en utredning gjorts och det har bland annat satts in en extra bil i området, men det beror inte bara på olyckan utan också på utvecklingen med biståndsbedömda insatser och antalet larm.

– Vi har gjort om turerna och sänkt beläggningsgraden något. Vi hade gjort det ändå det. Det hade inte behövts en bilolycka. Det var olyckligt att det blev så.