Under nästa sommar väntas 15 nya elbussar göra sin entré i Stockholmstrafiken. Till skillnad från dagens bussar kommer de nya fordonen att vara utrustade med ett slags glasskydd vid förarplatsen. 

Syftet är att skydda föraren från hot och våld – en fråga som har blivit extra uppmärksammad sedan en bussförare i Göteborg blev knivskuren på jobbet

– Vi tror att glasskydden är ett jättebra sätt att minska risken för hot och våld, säger Esmail Darreshourian, huvudskyddsombud på Keolis i Tomteboda. 

Enligt honom minskade problemet med hot och våld under pandemin. Orsaken var att barriärskydden skapade ett avstånd från passagerarna. Nu får skydden inte längre användas, då de orsakar för mycket reflexer

Därför föreslog han när det blev dags att beställa nya bussar att de skulle ha glasskydd. Arbetsgivaren Keolis gav tummen upp och tanken är att skydden kommer att täcka från själva luckan vid sätet och upp en bit mot taket. 

Esmail Darreshourian är nöjd med beslutet, men tillägger att de behöver göra en riskbedömning när bussarna levereras. 

– Vi undrar vad som händer vid en krock, utrymning eller ifall en person slår på glasskyddet. Hur pass tåligt är glaset egentligen?, undrar han. 

I Göteborg har Keolis länge använt sig av samma glasskydd. I dag används det på bussarna som åker till Hisingen och Angered. Förarna är nöjda med det, enligt Tony Hasselqvist, huvudskyddsombud på Keolis i Göteborg.

– För min egen del skulle jag hellre vilja att föraren byggs in helt och hållet, men många kollegor vill ha kontakt med passagerarna, säger han.