”Jag älskar att jobba med de här fem-, sex- och sjuåringarna. Det är bästa åldern! De är fantastiska och utvecklingen som sker under året i förskoleklassen är enorm. En del kan redan läsa och skriva när de börjar, medan andra är mer inriktade på lek och vill kramas. Det är jätteroligt att jobba med dem och se vad som händer. Det är som att de blir stora under tiden hos oss, samtidigt som de fortfarande är lite små. 

Jag blev barnskötare i mitten av 1980-talet och jobbade länge på förskola. Men egentligen har jag alltid tyckt att det varit roligast med de lite äldre barnen, så nu har jag hamnat rätt.

Det här att få vara med och forma och lägga grunden för de här barnens framtid, det måste man tänka på hela tiden. De minnen man får med sig i de här åldrarna, dem har man med sig genom livet.

Ylva Funnell

Det är härligt med övergången från jättemycket lek i förskolan till oss här i förskoleklassen. Det är fortfarande mycket lek men ändå inte helt fritt. Vi har ju en läroplan att följa men ändå mycket frihet. Det är upp till oss vad vi kan göra med det, vi är med och skapar en grupp som ska vara tillsammans i sex, sju år. Det är här deras relationer grundas. Vi har tid för det i förskoleklassen, det har de inte senare i skolan. 

Vi är två pedagoger i varje förskoleklass. Det är ganska stora klasser, vi har 27 barn. Personalgruppen jobbar mot samma mål. Vi har fokus på det viktiga och är måna om var­andra som kolleger. Klimatet är öppet och våra utvecklings­ledare gör ett fantastiskt jobb. 

Det här att få vara med och forma och lägga grunden för de här barnens framtid, det måste man tänka på hela tiden. De minnen man får med sig i de här åldrarna, dem har man med sig genom livet. Och jag vill vara ett positivt minne för de här barnen.”