– När Arbetsmiljöverket blev tillkallat av arbetsgivaren för att häva stoppet så gjorde de en inspektion och de kom fram till att vi ska ha de här andningsskydden, säger Kommunals skyddsombud vid Nobina i Halmstad, Jens Skytt.

Därmed krävs det andningsskydd som minst är FFP2-klassade vid så kallade passresor i Halmstad, Laholm och Hylte, alltså när föraren åker med som resenär på arbetstid.

Nobina har köpt in andningsskydden som nu delas ut i depån före arbetspassens start för förare som kommer att ha passresor. Men företaget ifrågasätter Arbetsmiljöverkets beslut.

– När våra expertmyndigheter bedömer att vaccinationsläget är bra, utvecklingen går åt rätt håll och man avskaffar den allmänna rekommendationen om munskydd i kollektivtrafiken, ja då väljer Arbetsmiljöverket att gå i en helt annan riktning och i stället införa krav på andningsmasker i kollektivtrafiken. Det är för oss lite förvånande, säger Nobinas kommunikationschef David Erixon.

Finns det något annat problem för er med beslutet?

– Rent logistiskt är det inget problem för oss som bolag. Men att vi ska konkurrera med sjukvården om den här typen av avancerade andningsmasker kan jag tycka är olyckligt, säger han.

Nobina har hittills inte överklagat Arbetsmiljöverkets beslut.

Tidigare använde bussförarna i Hallandstrafiken vanliga pappersmunskydd.

Det är blandade känslor, vissa tycker om det, andra tycker inte om det. Men det handlar ju om säkerhet i grund och botten.

Jens Skytte, bussförare och skyddsombud

Beslutet gäller endast vid Nobinas trafik i Halmstad, Laholm och Hylte. Arbetsmiljöverkets jurist Jonas Hamark säger att det inte går att svara på vilket Arbetsmiljöverkets beslut skulle bli i fall det läggs fler skyddsstopp i samma ärende runt om i landet.

– Hur vi ställer oss i andra situationer kan jag inte spekulera i, säger Jonas Hamark.

Men om det finns ett sådant här beslut ligger det då inte nära till hands att det blir samma beslut på andra ställen om det läggs skyddsstopp?

– Man kan konstatera att i till exempel Göteborgsområdet har det varit flera skyddsstopp som gäller gravida. Där har förutsättningarna sett lite olika ut. I ett fall tog vi över stoppet och i ett annat fall gjorde vi det inte. Man ska inte dra för stora växlar på detta.

Nobina hävdar att de halländska förarna är missnöjda över att behöva ha andningsskydden.

– Det är vad vi hör från våra medarbetare i Halland. De är tunga att andas i, de är väl varma, de är obekväma, säger kommunikationschef David Erixon.

Kommunals Jens Skytt säger:

– Det är blandade känslor, vissa tycker om det, andra tycker inte om det. Men det handlar ju om säkerhet i grund och botten.

Förarna som kör bussarna berörs inte av beslutet från Arbetsmiljöverket.