Det börjar dra ihop sig till ny avtalsrörelse. Nuvarande bussavtal löper ut nästa år. Medlemmar i Kommunal kan lämna in förslag på avtalskrav som ska diskuteras vid kommande avtalskonferenser innan förbundet bestämmer vilka avtalskrav som ska prioriteras.

Jim Alexandersson, som kör för Bergkvarabuss i Kalmar, har skickat in ett avtalskrav om ramtid på högst 10 timmar per dag.

– Arbetsgivarna utnyttjar nuvarande avtal maximalt. Det blir för långa arbetsdagar. Jag tycker inte att det är rimligt att vi ska behöva jobba 55 timmar i veckan, även om det är delade turer med lediga timmar mellan körningarna. Vi är ju ändå på jobbet hela den tiden. Man är helt slut efter en sådan arbetsvecka.

Carola Hedqvist är bussförare.

”Våra arbetstider är från stenåldern”

Debatt

Jim Alexandersson har i den Facebookgrupp han startade, ”300%bussig”, lagt ut frågan om vad bussförare tycker om de långa arbetsdagarna. Av de 107 som svarade sa tre av fyra att de har varit så trötta att de egentligen inte orkat köra buss.

Jim Alexandersson tycker att detta är helt orimligt. Han vill göra vad han kan för att få till bättre arbetstider.

– Jag hoppas att snart få gå en facklig kurs, med målet att i framtiden bli skyddsombud eller ombudsman. Det är arbetstiderna jag i första hand då vill engagera mig i.

Jim Alexandersson gjorde några ”pins”, märken som förarna kunde bära för att visa sitt stöd för bättre arbetsmiljö. Men Bergkvarabuss tillät dem inte att bära dem på sina uniformer.

Schemaläggningen regleras i Bussbranschavtalet. Jim Alexandersson förväntar sig att Kommunal tar strid i kommande avtalsrörelse för kortare ramtid.

Dagens ramtid är tillåten enligt arbetsmiljölagen. Men Jim Alexandersson vill att Arbetsmiljöverket kommer till Bergkvarabuss i Kalmar för att granska schemaläggningen och hur den påverkar förarnas hälsa.

– Jag har ännu inte fått svar, men jag hoppas att de kommer till oss, säger han.