Vad har du skrivit för körverk?

– Ett beställningsverk till Norge, ett körverk om den heliga Birgitta där jag skrev oratoriet. Och sedan till en mindre kör i Gästrikland, ett körverk som framfördes utomhus mitt i natten.

Vad är speciellt med att skriva för en kör?

– Språket och musiken och gestaltningen av kropparna som sjunger är tre delar i ett körverk. Men annars är det inte så stor skillnad mot att skriva poesi. Jag kan däremot inte bestämma lika mycket eftersom musiken har en stor del.

Vad lärde du dig?

– Jag lärde mig att det ibland gick bra – och kanske till och med behövdes – att kören sjöng en massa ord som inte hade något tydligt sammanhang. Till exempel i ett stycke med namnen på många Mariablommor.

Har du egen körerfarenhet?

– Nej, men jag brukar åka på sångkollo och sjunga en vecka på sommaren. Det är helt fantastiskt! Det är något som händer i hela kroppen. Det blir som en retreat nästan, vi sjunger sex timmar om dagen så det är oerhört intensivt. Jag som aldrig sjunger annars sitter plötsligt där, och det är det bästa som finns. Man blir helt upprymd.

Vad är det som händer i dig?

– Man blir på något vis inne i kroppen samtidigt som man blir en del av en större kropp. Det blir en växelverkan. Jag tror att körsången drar in allting, alla sinnen, allt går in i sången.