Örebro riskerar böter för dålig arbetsmljö
Arbetsmiljön i hemvården i Örebro kommun är så dålig att Arbetsmiljöverket hotar kommunen med vite på 300 000 kronor.
Redan under 2016 begärde Kommunals huvudskyddsombud att Arbetsmiljöverket skulle se till Örebro kommun åtgärdade brister i arbetsmiljön, både för de anställda och för cheferna.
Det handlar framför allt om att arbetsbelastningen är för hög och att de anställda riskerar ohälsa. I Örebro finns ett mål om att en chef ska ha ansvar för maximalt 30 personer. Enligt Arbetsmiljöverket finns det fall där minst en chef har ansvar för 60 personer.
Efter anmälningarna gjorde Arbetsmiljöverket en inspektion 2017 och konstaterade brister. Örebro kommun skull då se till att resurserna var anpassade till kraven i arbetet och att de anställda kände till vilka arbetsuppgifter som skulle prioriteras. Myndigheten gjorde en uppföljande inspektion i augusti förra året och konstaterar nu att alla brister inte åtgärdats.
– Vissa av våra krav har uppnåtts, men det är förskräckligt att alla brister inte är åtgärdade efter så här lång tid, säger Britt-Marie Balaj, sektionsordförande för Kommunal vård och omsorg i Örebro, till SVT Örebro.
– Jag har svårt att se att kommunen hinner klart till april.