Det biter i vinden på Botkyrka brandstations övningsplan. Men tuffast är det nog för brandmannen Robert Nilsson. I dag är det han som spelar olycksoffer när styrkor från Nynäshamn och Haninge övar losstagning. Han sitter rejält hopklämd bakom ratten på en kvaddad Ford Focus. 

Bakgrunden till att Södertörns brandförsvar låt­er hela 500 brandmän öva losstagning är att man inte haft någon liknande utbildningssatsning ända sedan 2008. De material man har använt är ännu äldre.

Tommy Carnebo.
Tommy Carnebo.

– Jag har jobbat med trafikolyckor i tolv år och de metoder vi använde funkade inte på sprillans nya bilar. På det här sättet ökar vi säkerheten för oss själva och för patienterna, säg­er Tommy Carnebo.

Han är brandman, kommunalare och samordnare för kommunikationsolyckor på Södertörns brandförsvarsförbund. Har jobbat med trafikolyckor i tolv år. Nu har han givit upp en del av det operativa för de här losstagningsövningarna. Tommy berättar att han släppt skiftpassen bara för det, men att det ändå är värt det. Så roligt är det.

”Vi vill ha bilar som är deformerade, det får vi här. Förardörren ska vara ihoptryckt, krockburen ska vara kollapsad.”

En viktig del i utbildningen är att man varvar teo­ri med praktik. Tidigare har man haft flera teoripass efter varandra och först därefter gått ut på vagnplanen och  övat praktiskt. Nu övar man på bil­arna direkt efter varje enskilt teoripass.

– Det fungerar mycket bättre.

Ute på fältet tycker sig Tommy Carnebo redan ha sett skillnad av övningarna: 

–  Besluten går snabbare, vi jobbar säkrare och utsätter oss inte för lika stora risktaganden längre.

Bilarna som kvaddas i övningen släpps alltså bland annat med fronten rakt ner från höga lyftkranar, över betongsuggor och tak mot tak. Allt för att det ska likna riktiga olyckor så mycket som möjligt och för att krockkuddar ska utlösas. Bilarna får de från en närbelägen skrot, men det är ingen billig övning: 600 personbilar går åt och de kostar 2  000 kronor styck. På det här sättet får man öva på ­nyare bilar som är hårdare och svårare att jobba med.

–  Många har inte råd med att öva på krockade bilar. Vi vill ha bilar som är deformerade, det får vi här. Förardörren ska vara ihoptryckt, krockburen ska vara kollapsad. Och de metoder vi lär ut funkar på de nyaste bilarna.

”Det är självklart att vi ska dela med oss och hjälpa andra räddningstjänster.”

Brandmännen från Nynäshamn och Haninge kämpar på med att rädda Robert i Forden. Med stora saxar får man upp takdelen och med teleskopbändare lyckas man till slut ta loss honom.

Tommy gör små inpass då och då, men håller sig för det mesta tyst. Efteråt kommer berömmet:

– Ni har faktiskt gjort en så nära exemplarisk insats man kan komma. 

Att utbildningsinsatsen i sin helhet är en framgång märks på det stora intresset utifrån:

– Vi har redan fått förfrågningar utifrån landet, berättar Tommy. Man vill skicka folk till oss. Det är självklart att vi ska dela med oss och hjälpa andra räddningstjänster. 

Övningen har exporterats till Tyskland och nästa år ska man utbyta utbildningsmaterial med USA.

Om utbildningen

Håller på i tre dagar.
Övar på bland annat klippa högenergi, sidokollision, bil på tak, vända bil och nybilsteknik.
Omfattar 500 brandmän i Södertörns brandförsvarsförbund, såväl heltidsbrandmän som RIB:are.
15 instruktörer.