Med sagoyogans hjälp hamnar vi i en doftande, varm djungel fylld av olika ljud och djur. När en elefant brakar in med sin långa snabel blir det en bra ingång till att göra yogaövningen som kallas elefantandning.

Barnen leds vidare i djungeln och möter fjärilar, palmer, lejon och ödlor. Alla med sin egen yogarörelse. För att härma en palm som vajar i vinden flätar man ihop fingrarna och vänder handflatorna uppåt. Sedan sträcker man kroppen åt ena sidan och sedan åt den andra. ”Vi blåser”, säger 2,5-åringen som testar för första gången.

– Den här typen av medvetna rörelser, som kombineras med andning eller till och med avslappning, skapar positiva effekter både fysiskt och mentalt. Den enklaste övning har många positiva effekter på barnen. Dessutom visar forskning att yoga aktiverar andra delar av hjärnan än när vi läser, räknar eller spelar fotboll, säger Filippa Odevall.

Hon har arbetat med yoga i tio år och har tidigare skrivit skol- och förskolematerial om barn och yoga. Nu kommer ”Sagoyoga” där yoga, andning, avslappning och meditation introduceras med sagor om luftballonger, flygplan och båtar. ”Mera! Kul”, konstaterar 2,5-åringen efter att ha försökt hålla balansen i vågorna.

Den som ger sig hän förvandlas till hundar, bin, ormar och katter. Avslappningen som hör yogan till är en tågresa genom kroppen som startar i tårna.

Båten

– Yoga handlar inte om att göra den perfekta positionen utan om att positionera kroppen på nya sätt och aktivera delar som kanske inte är så aktiva annars. Det handlar om att försöka få kontakt med att kroppen är så mångfaldig i sitt rörelsemönster, i yoga rör vi kroppen i alla riktningar, säger Filippa Odevall.

I dagens samhälle möter vi och barnen stimuli överallt, gör det att det blivit extra viktigt med avslappning?

– Det är otroligt viktigt för människans utveckling, särskilt i vårt prestationsinriktade samhälle. Att man till exempel inte tror att avslappning är att titta på en skärm. Yttre stimuli tar bort vårt fokus från medvetandet om vad som händer i oss själva. Vi behöver alla träna på aktiv vila i mycket större utsträckning. Det är viktigt att träna redan från låg ålder.

Hur mycket eller länge måste man hålla på för att få effekt?

– Korta stunder ger absolut också effekt. Framför allt som ett första steg. Att göra en kort övning varje dag kan bli som att borsta tänderna, något som bara ska vara där. Sedan vill vissa barn hålla på längre stunder. Barn

har ofta en bild av att yoga är något roligt. De har mycket närmare till lek än vad vuxna har.

Illustration: Karin Lundström (från boken ”Sagoyoga”). 

Så inför du yoga på förskolan

1. Vänta inte! Tänk inte att du måste vara en yogalärare. Den enklaste övning har en massa effekter på kroppen.

2. Håll det kort. Välj en rörelse och gör den varje dag i en vecka. Veckan därpå tar ni en annan rörelse. Efter en månad kan ni fyra olika.

3. Inkludera barnen! När ni lärt er några olika rörelser kan de större barnen vara med och välja vilken ni ska göra. De kan uppmuntras att hitta på egna rörelser och övningar.

 

Vinn boken!

Vi lottar ut boken ”Sagoyoga” av Filippa Odevall med bilder av Karin Lundström (Bonnier Carlsen). Skicka ett kort med namn och adress till:  Kommunalarbetaren, Box 168, 101 23 Stockholm. Märk kortet ”Sagoyoga”. Eller sms:a till 72672. Skriv karb bok bokens titel namn adress (ett mellanslag mellan varje ord). Kostar 6 kronor. Senast 6 mars.