Utan jobb efter städupphandling
Caroline Norström städar förskolan i Hölö för sista gången på fredag. En ny städupphandling i Södertälje gör henne och ett 100-tal arbetskamrater arbetslösa.
– Det känns för djävligt, det är många som inte mår bra, säger Caroline Norström.
Hon har städat för Södertälje kommun sedan 2006. Först hos det kommunala bolaget Telge rent, sedan hos olika bolag som skött städningen på entreprenad.
Nästa vecka är det dags igen. Caroline Norström och de andra som är anställda hos PMI clean är uppsagda eftersom företaget förlorade upphandlingen.
– Vi vet inget om vad som händer, säger Caroline Norström.
Hon har både mejlat och ringt företaget som ska ta över men inte fått något svar.
– Det är jättekonstigt att man får göra så här. Finns det ingen arbetsrätt? Det är under all kritik att man är så ersättningsbar, man är som en handelsvara, säger Caroline Norström.
”Jag har två barn och måste sätta mat på bordet”.
Hon hoppas på att få fortsätta städa förskolan där barnen hejar glatt på henne. Men hur det blir på måndag är oklart.
– Jag ska anmäla mig på Arbetsförmedlingen, jag hoppas att jag får annat jobb. Jag har två barn och måste sätta mat på bordet, säger Caroline Norström.
Vid förra upphandlingen sänktes både lönen och arbetstiden. Samtidigt blev det mer att göra, för att orka gick Caroline Norström ner i tid. Det tillsammans med att skolorna håller stängt på loven så att hon blivit utan jobb kommer nu ge lägre ersättning från a-kassan.
– Jag sover inte på nätterna, jag ligger och grubblar och jag tror inte att jag är ensam, säger Caroline Norström.
Hon har kontaktat Kommunal men upplever att hon inte får svar. På Kommunals sektion Sydost i Stockholm bekräftar Jacqueline Tapia att mycket är oklart.
– Det har varit väldigt suddigt. Jag förstår medlemmarna, de har hört rykten och ingen har fått ordentlig info. Vi har kontaktat den nya arbetsgivaren, säger Jacqueline Tapia.
För Kommunal är det oklart hur många som får fortsatt jobb hos de bolag som tagit över städningen. Ett skäl är att de nya bolagen kan ha personal som blivit övertalig vid upphandlingar i andra kommuner.
– Det borde ha varit klart för länge sedan. Vi försöker få kontakt med företaget för att se vad som hänt, säger Lill-Britt Johansen, ombudsman, Kommunal avdelning Stockholm.
De nya städbolagen har uppmanats att ta över de som nu jobbar med städningen, uppger Anna-Karin Renström, vd, Telge Inköp.
– Vi har bett leverantören att tala om hur många de anställer, säger Anna-Karin Renström.
Hon hävdar att regelverket har följts. Men trots att det är mindre en vecka kvar tills de nya företagen tar över har Telge Inköp ännu inte träffat dem för att stämma av.
Hur ser du på att ser du på att läget är så oklart?
– Det är olyckligt, men det är mellan arbetstagare och arbetsgivare det måste hanteras, säger Anna-Karin Renström.
Elof Hansjons, (S), kommunalråd i Södertälje, säger att han förstår om det är tufft för de som inte vet om de har ett arbete att gå till nästa vecka.
– Ytterst är det arbetsgivaren som gör anställningar och rekryteringar av personal. Vi kan göra vårt bästa för att uppmana dem att överta personal och ge så tydliga besked som möjligt, säger Elof Hansjons.
Han framhåller att företagen har kollektivavtal.
Är ditt ansvar för de anställda lika stort vid upphandlad verksamhet som i den egna verksamheten?
– Det formella arbetsgivaransvaret ska alltid ligga hos en arbetsgivare. Men det är klart att jag som politiker är ansvarig för att det ska finnas bra villkor i hela kommunen och de verksamheter vi finansierar. Och jag är gärna med och tar det ansvaret, säger Elof Hansjons.
Målet är också enligt Elof Hansjons att Södertälje ska ta ett större ansvar för villkoren i städbranschen. Därför finns planer för att Telge Fastigheter att ta över både styrning och uppföljning av städningen.