Måste en chef föra vidare synpunkter om anställda?
Jag jobbar på ett demensboende och blev nedkallad till chefen för att en anhörig hade haft synpunkter på mig. Den anhöriga tyckte att hon inte visste var hon hade mig eftersom jag pratade med henne ena stunden för att vid nästa tillfälle inte säga något … Men vi har inte alltid möjlighet att stanna upp och stå och prata, det får vi göra vid tillfälle och behov. När jag frågade om den anhöriga hade några klagomål på mitt utförda arbete fanns det inga sådana. Men varför togs då detta upp med mig? Jo, chefen menar att det är ledningens skyldighet att framföra synpunkterna. Nämligen ett personangrepp och ett tyckande om mig. Detta får mig att må väldigt dåligt. Har ledningen skyldighet att framföra sådant här?
/Sårad i äldreomsorgen
SVAR: En anhörig har lämnat synpunkter till en chef och synpunkterna handlar om dig. Jag uppfattar det som att du vill veta om chefen är tvungen att informera dig om detta. Alternativet hade varit att chefen inte sagt något till dig och att det då funnits saker som ligger och gror på arbetsplatsen. Du verkar ha tagit mycket illa vid dig av samtalet med chefen och det är absolut något som måste redas ut. Att arbeta med människor innebär att åsikter kan komma från vårdtagare, anhöriga och arbetskamrater. Anhöriga som ställer orimliga krav på personalen ska hanteras av en chef. Det är därför viktigt att reda ut om synpunkterna eller åsikterna är befogade och om de går att göra något åt. Kontakta ditt lokala Kommunal och diskutera vad som är bäst att göra.
Maria Hansson,
ombudsman på Kommunal