Ska vi nattarbetare inte få vara med på möten?
Vi är fyra i personalen som arbetar natt på ett boende och vi har nu förhindrats att delta på boendemöten och arbetsplatsträffar. Enhetschefen har dessutom ansett att vi i nattpersonalen inte behöver delta i planeringsdagen. Vi ser det som att vi tydligt utesluts i verksamheten.
Har en enhetschef befogenhet att förbjuda nattpersonal att delta i arbetsplatsträffar och boendemöten? Vad säger lagen? Är det en tolkningsfråga vill jag driva ärendet till prejudikat.
/Tacksam för besked
SVAR: Det finns ingen lagstiftning som direkt reglerar vilka som ska eller inte ska vara med på möten. Men för att få en fungerande verksamhet är det viktigt att all personal ges möjlighet att diskutera med varandra.
Som ni beskriver det är ni inte en del av övriga anställda på arbetsplatsen och detta skapar ingen god arbetsmiljö.
Ni skriver att ni kallar mötena på arbetet för arbetsplatsträffar. Det tyder på att ni kan ha ett samverkansavtal som styr mötena.
Kontakta ert lokala Kommunal och beskriv hur ni har det på arbetsplatsen, både när det gäller era personalmöten och planeringen.
Maria Hansson,
ombudsman på Kommunal