Varför svarar inte Försäkringskassan?
Efter att ha varit sjukskriven i ett halvt år fick jag för en tid sen avslag på min begäran om förlängd sjukpenning. Jag bad då att Försäkringskassan skulle berätta varför. Har jag inte rätt att få veta orsaken? Jag hör av mig till dem hela tiden men de ringer aldrig tillbaka. Hur tar jag reda på hur de resonerat? Jag är helt slut i ryggen på grund av mitt jobb, som är busschaufför. Jag kan inte jobba som det längre och tycker det är orättvist att jag ska behöva gå på a-kassa när jag egentligen borde vara sjukskriven. Kan jag få ersättning för arbetsskada?
/Uppgiven medlem
SVAR: Försäkringskassan är skyldig motivera beslut och skälen till avslag. De har också en skyldighet att vara tillgängliga. Du har rätt att få ta del av underlaget för beslutet om dig och komma med synpunkter innan kassan fattar sitt beslut, om det tillkommit något. Du kan begära ut kopior av handlingarna i ditt ärende inklusive interna journaler om hur kassan resonerat.
I dag jämförs en anställds arbetsförmåga mot det ordinarie arbetet under 180 dagar. Därefter jämförs man mot hela den normala arbetsmarknaden. Kassan anser nog att du inte har nedsatt arbetsförmåga i ett annat arbete än busschaufför, ett som inte belastar ryggen. Du skriver att du idag har a-kassa och då ska du vara anmäld på Arbetsförmedlingen som ”aktivt arbetssökande” och inte som sjuk med förhinder. Annars kan du förlora din sjukpenninggrundande inkomst.
Du kan ha rätt till ersättning för arbetsskada om ryggbesvären beror på arbetet. Du måste då ha en nedsatt arbetsförmåga med minst en femtondel på grund av skadan och detta måste också antas bestå minst ett år framöver. Men det kan bli svårt för dig att få ersättning, då Försäkringskassan ju menar att du har full arbetsförmåga i ett lättare arbete. Din lokala avdelning kan hjälpa dig bedöma om du bör gå vidare med ditt ärende.
Magnus Eriksson,
förbundsjurist på LO-TCO Rättsskydd