Har vi ansvar för onykter kollega?
Jag jobbar på en förskola och har en kollega som under ett år kommit märkbart berusad till arbetet flera gånger. Han äter alltid halstabletter, parfymerar sig och håller sig vissa dagar på avstånd. Han har haft möten med chefen, som sen kört hem honom. Sen händer inget mer. Han är inte längre med i arbetslaget, men kvar som vikarie. Han har blivit erbjuden hjälp men inte tagit emot den. Chefen uppmanar oss bara att ”hålla koll på honom”, vilket inte känns som vår arbetsuppgift. Vi vågar nu inte lämna honom ensam med barnen.
Enligt chefen kan hon inte säga upp eller omplacera honom och facket har inte varit till någon hjälp. Det känns som en tidsfråga innan det händer ett barn något eller att föräldrarna upptäcker hans problem. Då får kanske vi kollegor skulden för att vi inte gjort eller sagt något, fast vi gjort allt vi kunnat. Men det vet ju inte föräldrarna.
/Tacksam för svar
SVAR: Ni befinner er i en problematisk situation. Ni misstänker att en arbetskamrat har alkoholproblem och chefen har inte hjälpt er hantera frågan. Alla har ett ansvar utifrån sin egen förmåga, men yttersta ansvaret har arbetsgivaren och då i första hand i form av rehabilitering. Om det erbjudits insatser mot problemet utan resultat, bör alkoholmedicinsk expertis från företagshälsovården eller annan vårdinrättning kopplas in.
Att i första läget förflytta individen kan snarare försämra situationen, då denne oftast inte själv är medveten om problemet och kan ta det som en bestraffning. Som jag ser det handlar det om tre frågor. Individens rätt till rehabilitering, rätt till personlig integritet och sist men inte minst arbetsmiljön för hela arbetslaget. Kontakta ert skyddsombud för att hantera er arbetsmiljö. De övriga delarna är arbetsgivarens ansvar!
Ameli Andersson,
ombudsman på Kommunal
Illustration: Kristin Lidström