Hon hoppar ut på Kulturhusets scen i Stockholm och möter publikens jubel. Hon är klädd i sina arbetskläder, som hon säger: korta jeansshorts, strumpbyxor och grova kängor.

– Världen behöver få se mer lår. Här är de, jag tänker inte gömma dem!

Caitlin Morans nya bok, ”Konsten att skapa en tjej”, handlar om tonåringen Johanna, som liksom Caitlin själv växte upp i en fattig arbetarklassfamilj i före detta industristaden Wolverhampton i England. Hon hoppar av skolan och börjar försörja sig som musikskribent. Med Johanna ville Caitlin Moran komma bort från den starka, perfekta tjejen som ofta har huvudrollen i böcker och film.

– Jag hittade inga tjocka hjältinnor, säger hon.

Någon djupare research behövde Caitlin Moran inte göra.

– Jag baserade Johanna på mig och saker som jag gjort i mitt liv, därför skrev jag om en svag karaktär.

Tanken var att boken skulle handla om arbetarklass, popmusik och att skapa sig själv, men den kom att handla mycket om onani och dåligt sex. Caitlin Moran säger att anledningen till att många tjejer får nöja sig med dåligt sex, är att vi inte får se sex på tjejers villkor i populärkulturen.

– Du får inte se tjejer komma, det är inte en del av skildringen.

Men i Caitlin Morans planerade trilogi ska det också finnas plats för fantastiskt sex. Hon poängterar att hon ska fortsätta skriva om tonårstjejer från arbetarklassen.

– Jag älskar tonårstjejer, jag är precis som Woody Allen.

Caitlin Moran avslutar alla svar med en punchline och publiken (nästan bara kvinnor) på Kulturhuset skrattar friskt.

Hon berättar att hon blev rolig eftersom hon växte upp i en stor familj: man måste vara rolig för annars dödar man varandra. Det kommer också av att hon är arbetarklass, säger hon.

– Arbetarklassen uppfann humorn. För man behöver inte vara rolig om man är överklass. Humor behövs när man har det tufft.