Regler kring arbetskläder?
Jag jobbar på ett korttidshem för barn och vi har fått arbetskläder vartannat år, en underdel och två överdelar alternativt ett ytterplagg.
Nu anser vår föreståndare att vi ska ha arbetskläder på jobbet, kläder som vi byter om till på jobbet och tvättar på jobbet. Kläderna ska alltså inte lämna arbetsplatsen.
Dessa kläder ska vi dock ta med hemifrån. Vi åläggs alltså att använda våra privata kläder, för i dagsläget står inte arbetsgivaren för detta. Kan arbetsgivaren verkligen kräva att jag har arbetskläder om man inte står för dem?
Om nu kläderna ska tvättas på arbetsplatsen, vem ska då göra det och när?
/Eventuell smittspridare
SVAR: En arbetsgivare kan kräva att du använder arbetskläder i ditt arbete, men om arbetsgivaren gör det måste man också enligt Kommunals uppfattning tillhandahålla dessa. Om så inte sker får du vända dig till ditt lokala fack, alternativt skyddsombud, och påtala saken.
Om arbetskläder krävs av hygieniska skäl är arbetsgiv-aren dessutom skyldig att tillhandahålla dessa enligt arbetsmiljölagstiftningen. Tvätt av arbetskläder ska ombesörjas av arbetsgivaren, men det kan ligga i din arbetsskyldighet att tvätta dessa kläder på din arbetstid.