Krånglig start för ny hemtjänst-app
Hemtjänsten i Stockholms stad får handdatorer med GPS. Det nya systemet ParaGå får både ris och ros av undersköterskan Gabriel Gonzalez.
I januari införde Stockholms stad ett nytt system för tidrapportering och dokumentation i hemtjänsten, applikationen ParaGå. De anställda kommer att utrustas med uppkopplade handdatorer. Tanken med systemet är att underlätta och effektivisera arbetet, men Gabriel Gonzalez, undersköterska och arbetsplatsombud på Bromma hemtjänsts demensteam, vittnar om en tung startfas.
– På vår enhet får vi handdatorer först i juni men måste ändå anpassa jobbet efter ParaGå, så till dess dokumenterar vi på papper. Det blir hur mycket extrajobb som helst och skapar förvirring. Just nu ser jag inga fördelar alls, det återstår att se hur det blir med handdatorerna. I grunden tycker jag att idén är bra.
Med ParaGå ska hemtjänstpersonalen dokumentera sina insatser på plats hos brukarna.
– På det viset kan dokumentationen bli mer utförlig än tidigare, när vi skrev minnesanteckningar i efterhand. Men som det är nu, utan handdatorer, blir det väldigt krångligt, säger Gabriel.
Handdatorerna ska användas till att logga in och ut vid varje vårdtagarbesök samt följa ett färdigbestämt schema över de uppgifter som ska utföras. Dessutom kommer alla att ha GPS som visar exakt var de befinner sig. Många av Gabriels kollegor ser systemet som stelbent och kontrollerande. Sådana synpunkter har också framkommit när KA tidigare skrivit om datoriserade tidrapporteringssystem, som till exempel TES. Gabriel delar dock inte den uppfattningen.
– Det är bra att det blir mer tydligt när och hur olika uppgifter utförs.
Leena Piltti, områdeschef för Bromma hemtjänst Alvik, håller med om att introduktionstiden varit besvärlig.
– Just nu är det mycket jobb för alla, och en del tycker det känns obehagligt med GPS-funktionen. Men förhoppningsvis kan ParaGå leda till att alla faktiskt får betalt för exakt den tid de jobbat.
Gabriels främsta farhåga är att tekniska problem ska stå i vägen för arbetsuppgifterna.
– Om uppkopplingen inte fungerar, vad gör vi då? Och många av de äldre i personalen är inte vana vid sådan här teknik, för dem kan det bli svårt. Sedan kan man ju undra vad allt det här kostar.
Förutsatt att den som lägger scheman är insatt i vårdtagarnas individuella behov ser han ändå flera fördelar med ParaGå.
– Det kan bli mer en rättvis fördelning av insatser än förut, för både vårdtagare och personal.
Sanna Tefke, regionalt fackligt ombud för Kommunal i Stockholms län, tycker det är bra om systemet säkerställer att brukare får den tid de är beviljade.
– Men eftersom det finns oseriösa företag inom hemtjänsten är vi lite oroliga att det företagen kunnat tjänat in på tiden hos brukarna, kommer man nu plocka på personalens löner och villkor, säger hon.