Alla hemtjänstverksamheter är skyldiga att informera ansvariga politiker i sin kommun när det begås misstag som drabbar de gamla. Tanken är att kommunpolitikerna, som är ytterst ansvariga för att de gamla får en bra vård, ska kunna gripa in om det behövs. Men i åtta fall av lex Sarah-anmälningar 2012 uppger ansvariga stadsdelsförvaltningar i Stockholm att de inte fått någon information.

– Det är allvarligt eftersom företagen har en lagstadgad skyldighet att informera nämnden. Det är dessutom inskrivet i vårt avtal, säger Marita Sundell, strateg på Stockholms stads äldreförvaltning, som nu kommer att gå ut med ett brev till alla hemtjänstföretag som staden har avtal med och påtala vikten av att stadsdelsnämnden ska informeras.

Företagen har skickat anmälningarna till Ivo, inspektionen för vård och omsorg, men Ivo meddelar inte kommunen om det som skett. I flera av fallen har Ivo tagit ett år på sig att fatta beslut, men enligt Lisbeth Boklund, handläggare på Ivo, görs en prioritering när handlingen kommit in.

Kan den gamla bli hjälpt av att ni får veta vad som hänt?

– Det är kommunen som har uppföljningsansvaret, vi tittar på verksamhetsnivå om de åtgärdat bristerna. Men om det gäller något allvarligt kan vi göra en tillsyn, säger Lisbeth Boklund.

Ett av fallen gäller en person som larmar på natten om akuta magbesvär. Hemtjänstens nattpersonal byter lakanen, men är stressade och rapporteringen brister till dagpersonalen. Dagen efter avlider den gamla på sjukhus. Vårdgivare är Omsorgshuset i Stockholm AB. Enligt hemtjänstchef Elaine Snahr Bryntesson är det oklart om just den anmälan skickades in, eftersom man just då bytte Mas (medicinskt ansvarig sjuksköterska).

– Det har funnits interna brister i hanteringen, men nu har vi skärpt rutinerna. Vi skickar två gånger till stadsdelsnämnden, direkt när det har hänt och sedan kopia på utredningen, säger Elaine Snahr Bryntesson.

Stockholms stad saknar information om totalt tre lex Sarah-anmälningar från Omsorgshuset. En av dem hävdar företaget att de har skickat in och där står ord mot ord. Enligt Omsorgshuset bidrog inte bristerna till att brukaren i det ovan nämnda fallet avled.

I Stockholm är det stadsdelsförvaltningarna som har ansvaret för att följa upp hemtjänstföretagen.

– Självklart skulle företaget ha informerat oss, men de gjorde ändå en anmälan till Socialstyrelsen, säger Marita Danowsky, kvalitetsutvecklare på Södermalms stadsdelsförvaltning, som påpekar att reglerna var nya 2012.

– Idag tror jag att det fungerar till hundra procent.

Är det inte viktigt att ni genast får reda på om en brukare far illa i hemtjänsten?

– Naturligtvis, men om det handlar om ett företag som har ganska många lex Sarah på ett år så handlar det ju inte om att mörka något. Då vet vi också att de åtgärdar det.
 

Åtta fall som kommunen inte fick reda på

Södermalm: Kund ramlar på natten och larmar men hemtjänstpersonalen hittar inte nycklarna. Kunden avböjer låssmed. Lex Sarah-anmälan 20 januari 2012, beslut fattat av Socialstyrelsen 14 december 2012.

Östermalm: Hemtjänstpersonal vittnar om att kunden utsätts för psykiska och fysiska övergrepp av sin sambo och gode man. Lex Sarah-anmälan 31 oktober 2012. Beslut fattat av Socialstyrelsen 19 november 2012. Socialstyrelsen skickar utredningen inklusive sitt beslut till Östermalms stadsdelsförvaltning  2012-11-21.
Omsorgscompagniet i Norden AB hävdar att de har skickat in anmälan. Ord står mot ord.

Östermalm: Hemtjänstanställd ska ha stulit guldsmycken av kunden. Lex Sarah-anmälan 31 januari 2012, beslut fattat av Socialstyrelsen 11 april 2012.

Älvsjö: Hemtjänstföretaget medarbetare har inte burit ID-bricka och enligt brukaren uppträtt nedlåtande.  Lex Sarah-anmälan 28 juni 2012. Ännu inget beslut fattat av IVO.

Enskede-Årsta-Vantör: Kunden ramlar på natten och personalen frågar om kunden är okej och åker därifrån. Kunden inlagd på sjukhus efteråt. Lex Sarah-anmälan 15 augusti 2012. Beslut fattat av IVO 3 september 2012.
Omsorgshuset AB hävdar att de har skickat in anmälan. Ord står mot ord.

Farsta: Kunden larmar på natten och har akuta magbesvär. Personalen byter lakan men lägger de smutsiga utanför toaletten så att den blockeras för kunden resten av natten. Personalen uppger att det var stressigt. Dagen efter avlider kunden på sjukhus. Lex Sarah-anmälan 14 december 2012, beslut av Socialstyrelsen 18 april 2013.

Bromma: Hemtjänstpersonalen skriver el lex Sarah om att brukaren inte får de insatser den behöver efter sina behov. Lex Sarah 2012-11-01, beslut fattat av Socialstyrelsen 2012-12-04.
Företaget Sign care AB har klagat på förvaltningen att de inte fått svar på sin anmälan, men förvaltningen hävdar att de inte fått in någon lex Sarah. Ord står mot ord.

Hässelby-Vällingby: Brukaren larmar på natten men personalen har ingen nyckel. Brukaren avböjer låssmed och när morgonpersonalen kommer  förs brukaren till sjukhus. Lex Sarah 2012-07-23, beslut fattat av IVO 2013-01-09.

  

Interaktiv grafik: Elin Steen
(Grafiken kan inte visas på mobila enheter.)

 

Politiker ska informeras

Om det sker ett allvarligt missförhållande, eller risk för missförhållande i äldreomsorgen, ska den som bedriver vården göra en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg Ivo.
Enligt de nya reglera för lex Sarah 2012 är ett privat vårdföretag även skyldigt enligt lag att direkt informera beslutande nämnd om vad som hänt. Det gäller både inom socialtjänsten och vården av funktionshindrade.

Så gjorde vi granskningen

KA begärde ut alla lex Sarah-anmälningar som skickats till Socialstyrelsen inom privat och kommunal hemtjänst i Stockholmskommunerna 2012. Vi frågade samtidigt kommunerna om hur många lex Sarah-anmälningar som de fått in. I Stockholm stad visade sig siffrorna inte stämma. Med hjälp av äldreförvaltningen kunde vi ringa in 13 anmälningar som inte fanns registrerade centralt i äldreförvaltningsens statistik. Några visade sig finnas på statsdelsförvaltningarna eller hade skickats till fel förvaltning. I åtta fall bekräftade statsdelsförvaltningarna att de inte fått in någon anmälan. Samtliga gällde privat hemtjänst.