En strejk är oftast som mest effektiv innan den brutit ut. Men i det här fallet krävdes det konflikt för att komma framåt.
Förutom lön i nivå med övriga på arbetsmarknaden 1732 kr till september 2016, är Kommunals förhandlare  mest tillfreds  med det stärkta skyddet för de förare som idag kan riskera att stå utan jobb eller bli provanställda efter en upphandling av ny entreprenör.

Risk för missbruk har minskat högst väsentligt efter gårdagens avslut på konflikten.Avgörande för att säga ja till avtalet var de nya skrivningarna om övertagande av personal efter upphandling. Kommunals ordförande Annelie Nordström talar om tre skrivningar som innehåller både ”hängslen och livrem” och säger i en intervju härintill bland annat att ”Innebörden av den första skrivningen är att det bolag som får en ny entreprenad i första hand också ska ta över personalen. Den andra skrivningen är en beskrivning av de centrala parternas synsätt på entreprenadbyten och att till exempel att provanställningar inte ska tillämpas generellt samt att det finns möjlighet att tvista på det centralt. Den tredje skrivningen innebär att en partsammansatt nämnd inrättas. Den ska övervaka att skrivningarna följs.” Och att detta satt mycket långt inne hos arbetsgivaren vittnar flera i avtalsdelegationen om i en annan artikel här på sajten.

En styrka med det nya avtalet är också att ingen får anställas till en lön under 18 500 kronor, vilket ger ett golv i kampen mot lönedumpning, även om det är få som går in på så låga löner. Lägstalöner har tidigare helt saknats i bussbranschen. De försök med individuell lönesättning som avtalet öppnar för äger facket och där blir den starka opinionen bland förare och förtroendevalda mot individlöner säkert vakthundar mot missbruk.

Många förare ser avtalet som en framgång för att förbättra otrygga villkor och dålig arbetsmiljö. Men inte alla. En del hade krävt allt eller inget för att acceptera avtalet. Och så går det inte till i förhandlingar. För de förare som luftat sin frustration med arbetsvillkoren och facket och fortsatt är missnöjda, kritiska och misstänksamma – och sådana finns det runtom i landet,-  ska de tre ovan nämnda skrivningarna och Bussarbetsgivarnas, om än motvilliga, acceptans (förstärkt med en övervakningsnämnd)  sannolikt visa sig vara tillräckligt stabilt.

Kommunals ovilja att släppa taget om just dessa frågor gjorde att bussarna kunde börja rulla igen redan före midnatt igår. Att få ordning på raster och långa arbetspass ska huvudsakligen lösas lokalt, vilket inte är så konstigt. Men det finns, nämner Kommunals ordförande, en skrivning i avtalet om att återkommande raster på 30 minuter som matrast inte får missbrukas, vilket är ett vassare verktyg i det lokala arbetet än tidigare.  De delade turerna avskaffas inte men nya skrivningar i avtalet om arbetsmiljö och stress ger facket redskap att ta effektiva tag även i dessa frågor.

Sammanfattningsvis Det är i förhandlingar som avtal provas, liksom att stiftade lagar tillämpas i rätten. Att samtliga förare efter detta är garanterade jobb kan ingen lova. Det gäller inte på någon arbetsplats för någon grupp. Men bussförarna har gått ur den här strejken mindre rättslösa än de gick in i den och har definitivt stärkt sitt anställningsskydd genom att det nu skapats ordning och reda kring entreprenadsupphandlingar.

PS Förhoppningsvis kommer detta sprida goda ringar på vattnet även för andra utsatta grupper, inte minst de som städar exempelvis bussarna. DS