Hjärnkoll är en nationell kampanj som arbetar för en större öppenhet kring psykisk ohälsa. Med hjälp av information och så kallade ambassadörer, som själva berättar om sin psykiska ohälsa, hoppas man kunna förändra människors attityder till psykiska problem.
  Och arbetet verkar ha gett resultat. I en webbaserad undersökning frågade man 2 300 personer om deras attityder till människor med psykisk ohälsa. Resultaten av undersökningen visar att det nu finns en större öppenhet gentemot personer med psykiska problem jämfört med 2009 då undersökningen gjordes för första gången.
  – Det beror på att allt fler är öppna med det och träder fram, tror Rickard Bracken, projektledare.

Ett av syftena med undersökningen var att se om det finns någon skillnad mellan de län som Hjärnkoll satsar särskilt på och övriga Sverige. I de tre län som man arbetat med sedan 2009 kan man se en positiv förändring i åtta av de 20 attityder som frågorna riktat in sig på.
  – I den första undersökningen så fanns det inga signifikanta skillnader mellan länen, säger Hjärnkolls Rickard Bracken.

Bland annat har attityderna på arbetsplatserna blivit bättre i kampanjlänen. Påståendet ”I framtiden skulle jag kunna tänka mig att arbeta tillsammans med en person som har psykiska problem” instämmer mer än 5 procentenheter fler i kampanjlänen än i övriga Sverige. Rickard Backen berättar att man besöker arbetsplatser och möts av ett stort intresse för dessa frågor, men också en osäkerhet.
  – Vi har sett att många chefer upplever att de har dålig kunskap och att det ofta saknas policy och rutiner. På många arbetsplatser arbetar man inte tydligt med att försöka förebygga psykisk ohälsa, menar Rickard Backen.
  Han menar att störst förändring kan åstadkommas om man gör det gemensamt, företagshälsovården, facket och Hjärnkolls ambassadörer tillsammans.

Om undersökningen

De svarande fick ta ställning till påståenden som ”Jag skulle kunna prata naturligt med grannar som har haft en psykisk sjukdom”, ”Jag skulle bjuda in någon till mitt hem även om jag visste att denne led av en psykisk sjukdom” och ”Den bästa behandlingen för människor med en psykisk sjukdom är att vara delaktiga i samhället”.

Hjärnkoll

Hjärnkoll är en nationell kampanj som, på uppdrag av regeringen, ska öka öppenheten kring psykisk ohälsa. Hjärnkoll drivs av myndigheten Handisam och nätverket Nationell samverkan för psykisk hälsa (NSPH).
Kampanjen är landsomfattande, men särskilda satsningar görs i vissa län. Sedan 2009 är Västra Götaland, Uppsala och Västerbotten kampanjlän. 2011 tillkom Skåne och i höstas även Örebro, Värmland, Jämtland och Norrbotten.