Kommunal har undersökt hur varumärket Kommunal uppfattas. Grunden är ett kongressbeslut 2010 där det bestämdes att förbundet skulle se över hur Kommunal ska uppfattas i framtiden. Med anledning av detta har ett eventuellt namnbyte debatterats i media.
  Vad vi i förbundet har glömt är att Kommunal inte är ett företag.
Kommunalarbetareförbundet är en fackförening, en kamporganisation. Vi säljer inte varor på en marknad, och vår bild utåt är därmed inte heller ett varumärke. Medlemsavgiften som medlemmarna betalar är inte priset på tjänster vi säljer. Och de försäkringar och medlemsvård vi erbjuder är inte tjänster som medlemmarna köper. Ett sådant tankesätt likställer medlemmar med kunder och facket med ett företag, och då har vi glömt varför facket överhuvudtaget finns.

Vi har gått samman för att detta ger den styrka som krävs för att utgöra en motpol till arbetsgivarna. Flertalet människor går inte med i ett fack för att få en försäkring eller en tidning. De går inte heller med i ett fack för att det har ett lockande namn. De går med för att ansluta sig till en gemenskap som kommer att ge dem styrka inför sitt möte med arbetsgivaren.
  Det finns forskning om vad som påverkar organisationsgrad och facklig styrka. Vi vet att länder med obligatorisk a-kassa har en lägre organisationsgrad. Vi vet också att ökande antal visstidsanställningar leder till lägre organisationsgrad. Vi vet att privatiseringar lett till lägre organisationsgrad.

Det är hur vi som fackföreningsrörelse ska bekämpa de här samhällstendenserna som vi behöver diskutera. Men i stället känns det som att vi håller på att anamma en marknadslogik som har väldigt lite att göra med vad vi är för organisation.
  Det är viktigt att undersöka hur Kommunal uppfattas av medlemmar och allmänhet. Det är minst lika viktigt med reklam, värvningskampanjer och en tilltänkt kommunikationsstrategi. Men vår bild utåt hänger inte på namnet. Det hänger på hur vi förtroendevalda förmår aktivera våra medlemmar för att väcka deras engagemang i den fackliga kampen. Det hänger på vilka fackliga och politiska strategier vi följer för att bli starkare både ute på arbetsplatser och i avtalsrörelser.

Alejandro Caviedes