Soläggets förskola i Ås.

Önske-KA.Önskad av:
Barnskötaren Hanna Gerklev från Ljungby.
 

När vi stiger in i köket på Soläggets förskola doftar det av pepparkaksbak. På arbetsbänken står paket med ekologiskt socker och smör.
  I läroplanen för förskolan trycks det hårt på miljöfrågor och det står bland annat att förskolan ska hjälpa barnen att förstå hur man i vardagslivet kan bidra till en bättre miljö. Men hur gör man de stora orden till konkret verklighet?
  En naturlig väg är förstås maten. Men maten på Solägget kommer inte från färdigtillverkade förpackningar. Den kommer inte ens bara från kravmärkta äggkartonger. Maten kommer från trädgården. Här finns bärbuskar, odlingsland och till och med en egen jordkällare.

Erik Tengblad på Soläggets förskola i Ås.Något av barnen är alltid med när maten lagas eller brödet bakas. Erik Tengblad ser nöjd ut.

Cecilia Andersson, kocken på Solägget, tar med oss ut och visar. Det är frost, vantar och pudersnö, men inne i jordkällaren är det plusgrader.
  – Barnen är alltid med och hämtar maten här, berättar Cecilia. Det finns morötter, gula och vanliga, palsternackor, kålrabbi, kålrot, rödbetor och vitkål. En del av rotsakerna täcker vi med sågspån så att de ska klara kylan.
  Men alla förskolor har ju inte tillgång till jordkällare, finns det några andra tips på hur man kan jobba med miljön?
  – Det man gör fel är att man tror att det måste vara så stort. Det måste inte vara jätteprojekt, det handlar om små förändringar i vardagen. Sopsortering till exempel, det tycker jag är världens enklaste grej.
  Utanför köket står sorteringslårar för plast, papper och glas. Här hjälper barnen själva till och sorterar.

 Cecilia Andersson, Soläggets förskola.Cecilia Andersson.

Förskolläraren Linda Westberg är föreståndare på Solägget. Över en kopp kaffe när barnen är på vila förklarar hon mer om hur man tänker:
  – Vi jobbar utforskande med barnen, försöker jobba tillsammans med dem. Och det är superviktigt att barnen får fundera kring miljön. Vi har några grundläggande värden som vi kallar för lev-ord. Vi kallar de så för att de inte bara ska pratas, de ska levas. Och ett av de värdena är hållbarhet. Det ska genomsyra allt som händer här.
  Hon beskriver sedan hur ”lev-ordet” hållbarhet får direkta konsekvenser för verksamheten:
  – Vi köper till exempel många leksaker begagnade och på Blocket. Och så försöker vi vara ute mycket. Ute-rummet är egentligen det mest fungerande pedagogiska rummet. Löv, till exempel, är ett fantastiskt material.

Inne i köket börjar Cecilia bli klar med maten. Det blir pasta med tomat- och linssås. Att maten är vegetarisk är ingen slump, det är den alltid här på Solägget.
  – Det är faktiskt inga familjer som äter helt vegetariskt, säger Cecilia. Men många äter bara vissa typer av kött eller äter vegetariskt ibland. Man ser det här som ett bra komplement: Att få testa det man inte testar hemma.
  En viktig nyckel till att man har gått så pass långt i miljötänkandet just på Solägget är föräldrarna. Förskolan drivs som ett föräldrakooperativ och Cecilia beskriver föräldrarna som ”väldigt medvetna”.
  – Det är mycket vilja och engagemang.

Soläggets förskola i Ås.Här finns rotsaker och potatis, barnen följer oftast med och hämtar maten.

Cecilia berättar om sitt förra jobb, hon arbetade på ett stressigt restaurangkök inne i Östersund och såg sällan gästerna. Här är hon nära barnen hela tiden, och hon stortrivs.
  – Det är fantastiskt att få jobba nära dem man lagar maten åt. Att göra så mycket från grunden. Bär får vi ofta från föräldrarna. Och fisk tar barnen ibland med sig när de själva har varit med och fiskat. Gädda till exempel, det kan man kanske inte tro, men vi gjorde ugnsstekt gädda som blev jättegod.

Fem viktiga val

• Vi köper i huvudsak ekologiskt framställda matvaror.
• En stor del av inköpen görs lokalt.
• Vi sorterar sopor och komposterar matavfall.
• Inredningen på Solägget är så långt det går fri från konstgjorda material.
• Vi använder miljömärkta rengörings-, tvättmedel och handtvål.
ur Soläggets miljöpolicy.

264 kravmärkta förskolor

• Det finns 264 kravmärkta kök på förskolor eller skolor i Sverige.
• Det finns tre nivåer av kravmärkning. Nivå 1: Minst 25 procent av inköpsvärdet eller minst 15 av livsmedlen ska vara miljömärkta. Nivå 2: Minst 50 procent av inköpsvärdet ska vara miljömärkt. Nivå 3: Minst 90 procent ska vara miljömärkt. Solägget ligger på nivå 1.
• Det krävs också att skolan har en miljöpolicy och att man varje år gör en översyn över vilka miljöförbättringar som kan göras.
• Rödlistad fisk får inte serveras.
• Sopsortering måste finnas.
• Ingen genmodifierad mat får serveras.
• Personalen ska kunna svara på frågor om vilka ingredienser som är miljömärkta och var ingredienserna kommer ifrån.

Så säger läroplanen 

”Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö- och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhållningssätt och en positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet. Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp. Verksamheten ska hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid.”
ur Läroplan för förskolan