Bakom ratten sitter Jan Morén. Han tycker att det har blivit roligare att köra buss sedan Avesta den 18 juni i år införde nolltaxa på alla kommunens bussar.
   – Det är roligt med folk på bussarna. Det är mer fart och fläkt nu och det är kul.
 
Bakgrunden var ett vallöfte från Vänsterpartiet och Miljöpartiet. När de två partierna tillsammans med Socialdemokraterna vann valet 2010, enades man om att införa avgiftsfri kollektivtrafik för ungdomar. När tjänstemännen sedan räknade på förslaget, såg man att det bara skulle kosta 20 000 kronor mer att göra det gratis för alla, eftersom man lagt över många skolskjutsar till linjetrafik.
   – I stället för att köpa buss-kort till skolskjutsberättigade elever lägger vi samma summa på att köpa bussar som sedan är öppna för alla, berättar samhällsplaneraren Sofie Norberg.  

 

”Det är synd att det inte är gratis till Borlänge och Hedemora också”, säger bussföraren Monica Svendsen. Nolltaxan på bussarna i Avesta gäller bara inom kommungränsen, det är Dalatrafik som är huvudman för kollektivtrafiken och ska man resa i övriga länet får man fortfarande betala. Foto: Mats Erlandsson

I nya entreprenören Västanhede Trafiks bussgarage i ett industriområde i utkanten av Avesta sitter föraren Torgny Tollvik lutad över en matlåda med ugnsstekt falukorv. Han tycker inte att allt är frid och fröjd med den nya nolltaxepolitiken.
   – Det är både och. Det blir mycket stopp och stanna och man är mer stressad när man kör på stan, säger han.
   Bredvid honom vid det runda lunchbordet rättar arbetsledaren Håkan Jansson till slipsen. Det är inte bara för Torgny och de anställda som gratistaxorna har gjort arbetsdagarna mer stressade, också Håkan Jansson har fått mer att göra. Företaget håller på att nyanställa och fyra nya bussar är i trafik.
   – Jag vill ge en eloge till förarna som har varit för få. Trots det tror jag inte att folket på stan har märkt någon skillnad, säger Håkan Jansson.

Han pekar på tre grupper som reser mer i dag än tidigare: invandrare, pensionärer och skolbarn.
   – Kollektivtrafiken har varit en väsentlig kostnad för invandrarna och vi lastar bra mycket fler rollatorer i dag.
   Att fler skolbarn åker kollektivt i dag är inte helt problemfritt, eftersom också fler utslagna sitter på bussarna.
   – De åker in till stan nyktra och törstiga och åker hem fulla på eftermiddagen. De små barnen blir rädda och så blir föräldrarna oroliga och ringer oss, berättar Håkan Jansson.
   För att lösa det problemet pågår samtal med polis och kommun, bland annat pratar man om att införa bussvärdar.
   Men på det hela taget är både chefen och bussförarna positiva till tvåårsförsöket. På bussterminalen inne i samhället står Monica Svendsen och tar en snabb paus mellan körningarna. Hon hoppas att man kommer att ha kvar den avgiftsfria kollektivtrafiken, men pekar också på nackdelarna:
   – Det är många passagerare och ofta får folk stå, allrahelst när de ska hem från jobb och skola.

Anmärkningsvärt är att politikerna i Avesta var eniga över blockgränserna om att införa gratis bussar, medan inget av de borgerliga partierna på riksplanet är för nolltaxa. Lotta Finstorp är trafikpolitisk talesman för Moderaterna, det största regeringspartiet:
   – Jag kan inte överpröva Avesta kommuns beslut. Men gratis är aldrig gratis, det är alltid någon som får betala.
Avesta kommunalskatt har dock legat på samma nivå sedan 2006.

Vad tycker du om att det är gratis att åka buss?

Gudrun Hellenberg, 82 år, pensionär:
   – Det är perfekt. Jag åker mer buss nu, annars brukar jag gå. Jag tycker det är fantastiskt, men det är lite krångligt med de nya turlistorna, bussen går inte alltid där den gick förut.

Marie Michelle Agathe, 75 år, pensionär:
   – Det är jättebra, men bussen borde gå oftare. Nu går sista bussen ibland klockan kvart över tolv mitt på dagen. Den borde gå till fyra i alla fall.

Erika Jansson, 21 år, undersköterska:

   – Det är jättebra, men jag åker inte mer nu än jag gjorde tidigare. Jag åker jämt buss. Förut betalade jag 870 kronor i månaden, så det är en stor skillnad för ekonomin. Det är bara positivt.

Jonna Assarsson, 57 år, undersköterska:
   – Jag åker nästan aldrig buss, men när jag ska till lasarettet gör jag det nu. Det hade jag inte gjort förut. Jag tycker att de kunde ta en tia, så att de får in lite pengar i alla fall.

Fler gratiskommuner

Andra kommuner med avgiftsfri kollektivtrafik:
• Ockelbo
• Hallstahammar
• Sollefteå (försök i sommar)
Tidigare försök har bland
annat gjorts i:

• Övertorneå
• Jokkmokk
• Kiruna