Det är Inspektionen socialförsäkringen (ISF) som på regeringens uppdrag har granskat Försäkringskassans beslut.  Myndigheten får allvarlig kritik på flera punkter.
ISF har bland annat särskilt granskat besluten om ersättning till de allvarligast sjuka, det vill säga sjukersättning (tidigare förtidspension). Slutsatsen är att handläggarna alltför ofta är för dåliga på att motivera sina beslut.

I de fall där sjukskrivna nekats ersättning saknades en tydlig förklaring i nära hälften av de granskade besluten. ISF anser också att Försäkringskassan inte utreder fallen ordentligt och att det kan bero på att handläggarna är pressade att avsluta så många fall som möjligt.

Kritiken mot att Försäkringskassan är för fyrkantig i sin tolkning av reglerna bekräftas också av ISF. I rapporten skriver man att det finns en tendens att handläggarnas arbete ”präglas av ett myndighetsperspektiv snarare än av den försäkrades”.
Dessutom finns det för stora oförklarliga skillnader mellan hur sjukskrivna bedöms i olika delar av landet. Det är anmärkningsvärt med tanke på att ökad likabehandling varit ett av motiven bakom de nya sjukreglerna.

Försäkringskassan klarar heller inte att pröva den sjukskrivne enligt de tidsgränser som rehabiliteringskedjan kräver. Efter tre månader ska det till exempel prövas om den sjukskrivne kan jobba med andra arbetsuppgifter. Det har bara skett i drygt två av tre fall. Kontakten mellan Försäkringskassan och arbetsgivaren är också dålig.

Även läkarkåren får kritik. Tidigare granskningar har visat att bara ett av fyra läkarintyg har tillräcklig kvalitet för att Försäkringskassan ska kunna fatta beslut om sjukpenning. Trots att flera åtgärder satts in för att läkarna ska ge ett bättre underlag, är det idag bara 13 procent som uppfyller kraven, enligt ISF. Men det är inte säkert att det behövs hårdare krav på läkarna, menar rapportförfattarna. Kanske kan den information som krävs för att fatta beslut, hämtas från ett annat håll.