Världen enligt Sandy Skoglund
New York-konstnären Sandy Skoglund vill ogärna kalla sig surrealist, snarare realist.
Hennes drömlika bilder visar världar där rekvisitan kan vara ostbågar, marmelad eller neonfärgade katter.
Sitt namn och utseende till trots, är Sandy Skoglund amerikan men har sitt ursprung i Sverige. Hon anses vara en pionjär inom fotokonsten och jobbar lika mycket med installation som med fotografi – hon bygger upp ett detaljrikt rum med människor, skulpturer och attiraljer, vilket kan ta henne år – sedan fotograferar hon det.
Hennes konst kallas surrealistisk,
en etikett hon själv inte tycker stämmer.
– Folk gillar att använda ordet surrealistiskt i dag om allt som är konstigt. Amerikansk kultur är artificiell och kitschig, det är min verklighet. I Amerika är surrealistiskt realistiskt. Mina bilder är verkliga på samma sätt som tavlor av änglar och religiösa motiv, det var realistiskt på den tiden. Det här är hur jag ser världen.
Sandy Skoglunds verk finns på de flesta amerikanska konstmuseer. För första gången ställer hon i år ut i Sverige. I somras i halländska Mjellby och nu har utställningen ”The artificial mirror” kommit till Fotografiska i Stockholm. Den visar hennes verk från 70-talet fram till i dag.
Sandy Skoglunds arbetssätt är omständligt. Hon visar bilden ”Walking on eggshells” där hela golvet är täckt av ägg. Äggen är dessutom urblåsta och förberedelserna tog ett år, med hjälp av en assistent.
– Jag älskar att göra mitt jobb väldigt komplicerat. Jag lär mig alltid nya saker och ny teknik för att genomföra mina arbeten, jag älskar den processen för den slutar i tillfredsställelse. Det är okej att vara inkompetent och dum i början och sedan ta reda på vad man måste lära sig och kämpa sig igenom misslyckanden, för att nå känslan av tillfredsställelse.
Vid första anblicken av Sandy Skoglunds bilder är det lätt att tro att Photoshop är hennes bästa vän. Men faktum är att hon började med fotografi före den digitala revolutionen och har fortsatt att jobba på samma sätt.
– Jag kan mycket om Photoshop och undervisar i det. Det är en statisk process där man sitter framför datorn i flera dagar. Jag vill inte utsätta min kropp för det.
Det myllrar av djur och mat i Sandy Skoglunds bilder. Hon säger att hennes vanligaste tema är relationen mellan verklighet och det artificiella – det konstgjorda och onaturliga. Ekorrar, rävar eller katter i starka färger, som Sandy själv har gjort av lera, invaderar människornas värld i bilderna.
– Jag försöker visa att världen kan bli sedd genom olika djurs ögon. Hur många katter finns det på den här planeten? De ser världen och de ser oss och vi har ingen aning om vad de ser och tycker.
Sättet som maten avbildas på av Sandy Skoglund får en att tänka på överkonsumtion. I en bild simmar barbiedockor i pommes frites, i en annan är en kvinna och ett rum täckta av köttfärs.
När Sandy började med konst ville hon hitta ett universellt språk och maten blev ett sådant eftersom man äter i alla kulturer.
– Det skapar en bild för en bred publik i stället för en exklusiv.
Många av fotografierna handlar om att smälta in. Människor har russin, popcorn eller ostbågar klistrade över sig och likaså väggarna. Sandy Skoglund vill avbilda ett psykologiskt landskap som handlar om hemhörighet.
– Jag drar det längre än så för ibland försvinner människorna nästan.
På frågan om vad som inspirerar henne, svarar Sandy Skoglund: Hårt arbete!
– Om folk ser hårt arbete känner de något, de blir imponerade. Jag vill imponera på mig själv.
Sandy Skoglund
Ålder: 64 år.
Bor: New Jersey.
Yrke: Fotograf och konstnär.
Aktuell: Med utställningen "The artificial mirror" på Fotografiska muséet i Stockholm, som visas till den 6 november.