Ägarna av Östgötatrafiken, landstinget och kommunerna, är politiskt valda. Därmed skulle man både från socialdemokraterna och vänsterpartiet kunnat sätta tryck i förhandlingarna om busstrafiken och krävt att en klausul om verksamhetsövergång (som regleras i LAS, anställningsskyddslagen) skulle ingå i upphandlingsprocessen. Socialdemokraterna är också representerade i bolagsstyrelsen och VD:n har ett förflutet inom samma parti, varför ett löntagarperspektiv rimligen inte torde vara helt främmande.

Dessutom har ordföranden (S) i kollektivtrafiknämnden i Norrköping uppdrag på heltid i Kommunal och borde vara rädd om medlemmarnas förtroendekapital.
Dessutom en stilla undran över att fackföreningen lagt sig platt i juridisk mening. Tvärt emot vad många trodde när Sverige blev fullvärdig medlem av EU och det direktiv som tidigare reglerat verksamhetsövergångar upphöjdes till svensk lag, så innebar det faktiskt en förstärkning av anställningsskyddet vid just verksamhetsövergångar.

Att då inte ens ta strid i frågan visar på en anmärkningsvärd passivitet. Flera av de kriterier som lagstiftaren anger för att begreppet verksamhetsövergång ska anses uppfyllt är i det här fallet uppfyllda.
Att då inte ta strid för sina medlemmar tyder inte på något större fackligt engagemang.

Är det någon som är förvånad över att både den fackliga och politiska grenen av arbetarrörelsen går kräftgång in i framtiden?

Håkan Lager,

Norrköping

Bakgrund

Nobina vann upphandlingen om landsbygdstrafiken i Norrköping tidigare i år. I anbudet till Östgötatrafiken saknades villkoret om verksamhetsövergång som hade inneburit att den nya entreprenören tagit över hela personalstyrkan.
Nu söker bussföretaget 85 bussförare och de som kör bussarna idag vet inte om de får behålla jobbet.

Läs KA:s artikel "Bussförare tvingas söka sina jobb på nytt"