Förutom att vara mannen bakom några av svensk films mest framgångsrika långfilmer är Roy Andersson också en ofta anlitad
reklamfilmsregissör. Och han är själv en pionjär inom den politiska reklamfilmen, redan på 80-talet gjorde han tre filmer för Socialdemokraterna. Men när KA ber honom titta igenom årets filmer är domen hård:
– Det är generellt för låg nivå. Det är för jävla slarviga produktioner. Jag vet inte om de har för ont om pengar eller om de har anlitat fel folk, men låg nivå är det. Jag vet att jag hade kunnat göra dem väldigt mycket bättre.

Och faktum är att han fick frågan. Såväl Miljöpartiet som Feministiskt Initiativ och Socialdemokraterna efterfrågade hans tjänster inför årets val.
– Men jag har bestämt mig för att inte göra det. Jag vill inte bli förknippad med något parti.
Enligt Roy Andersson finns det framför allt en sak som kännetecknar bra politisk reklam: tydlighet.
– Och jag kan säga att nästan alla årets reklamfilmer är väldigt otydliga. Sen så är det dålig feeling i filmerna. För att göra bra film måste man ha en viss feeling för tillvaron.

VÄNSTERPARTIET
Handlingen:
En animerad film där en kostymklädd herre plockar ut vinstpengar från ett sjukhus, pengar som en kvinnohand förvandlar till anställda som går tillbaka till sjukhusets verksamhet.
Roy säger: – Jag tycker den är väldigt tydlig. Väldigt fin och sympatisk. Det är en bra film, med hög nivå.
Roys betyg:

SOCIALDEMOKRATERNA
Handlingen:
Flera scener ur arbetslivet, där unga lämnas utanför eller bara får stå och titta på.
Roy säger: – Den har nån slags professionalism över sig, hantverksmässigt. Men den är väldigt otydlig. Jag tycker inte filmen stöder pay-offen att det är många som väntar på att få rycka in. Det hade man kunnat visualisera mycket bättre och tydligare.
Roys betyg:

SSU
Handlingen:
En pizzabagare spottar på en pizza. En av fyra pizzor har en spottloska på sig liksom en av fyra unga saknar jobb. Budskapet är att ”1 av 4 är dåliga odds”.
Roy säger: – Herregud! Långsökt så inihelvete och osmaklig också. Det är den typen av skämt som inte jag gillar alls.
Roys betyg:

MILJÖPARTIET
Handlingen:
Flera personer källsorterar, bland annat tar en flicka av huvudet av sin docka. Budskapet är att det är dags för en regering som också jobbar för miljön.
Roy säger: – Den är i alla fall tydlig. Men jag tycker den är rent av otrevlig när hon vrider huvudet av dockan. Det är för mig stötande, jag får en negativ upplevelse. Det hade räckt om hon hade plockat ur batterierna.
Roys betyg:

RÖDGRÖNA
(gemensam film)
Handlingen: Två tåg på väg in i framtiden. Den ena kör in i en tunnel, det andra, det rödgröna, är på väg in i ”ett modernt välfärdsland”.
Roy säger: – Av alla dem jag sett tillhör den här de bästa. Jag tycker den här är ganska fin. Det är fint att den är animerad, det ger en starkare känsla. Men tåget som kör in i en tunnel borde vara till höger!
Roys betyg:

CENTERN
Handlingen:
En ironisk film där barn och ungdomar säger att de allra helst vill ”lyfta a-kassa”, ”hoppa från praktikplats till praktikplats” och ”komma ut i åtgärder”.
Roy säger: – Den har ett stänk av ohederlighet eftersom man lägger saker i barnens mun. Och något som gäller nästan alla de här filmerna är att de inte har jobbat ordentligt med dem: spelet är inte riktigt bra, bilderna är inte riktigt bra och replikerna är skrivbordsprodukter. Men den har ändå nånting.
Roys betyg:

FOLKPARTIET
Handlingen:
En lärare försöker göra sig förstådd i ett mycket stökigt klassrum. Jan Björklund avslutar med orden ”Framtiden börjar i klassrummet”.
Roy säger: – ”Framtiden börjar i klassrummet” är ingen dum formulering, men filmen är väldigt schablonmässig. Det ser inte ut så i ett klassrum, jag har ju själv varit lärare. Den är dåligt genomförd, överdriven.
Roys betyg:

KRISTDEMOKRATERNA
Handlingen:
Vilda djur och människor som roffar åt sig illustrerar ett allt omänskligare samhälle.
Roy säger: – Att visa på omänsklighet och göra det med de här vilda djuren, det är verkligen att ta i. Det är en enorm överdrift att man ska associera ett omänskligare samhälle med vilda djur som dödar. Det känns inte riktigt rättvist.
Roys betyg:

MODERATERNA
Handlingen:
Flera personer ser fram emot helgen. De sminkar sig, är på väg till sommarstället, köper tacos. En skylt avslutar: ”Helg – bara en av många anledningar till varför fler ska ha ett jobb.”
Roy säger: – Det är ingen bra filosofi att man har arbete bara för att man ska få helg. Och själva helgen ser dessutom ganska torftig ut. Det är inga bra bilder, de är kosmetiska, det är fashion-bilder. Sveriges enda arbetarparti säger de, men bilderna visar inte arbetare.
Roys betyg:

SVERIGEDEMOKRATERNA
Handlingen: En grupp kvinnor med heltäckande slöja tävlar med en pensionär om de sista skattepengarna.
Roy säger: – Det är en hård film, de sticker inte under stol med vad de menar. Men den går för långt, det är nästan som en skräckfilm. Men som film i sig har den effekt, den är skicklig. (Efter diskussioner sänds nu filmen i TV4 i en omklippt version, reds anm.)
Roys betyg: Avstår

ID: Roy Andersson

Ålder: 67 år. Bor: Stockholm. Tidigare långfilmer: En kärlekshistoria, Giliap, Sånger från andra våningen och Du levande. Arbetar med just nu: Långfilmen En duva satt på en gren - och funderade på tillvaron (beräknas komma 2013).