Lex Sarah gjord — vad händer sen?
I somras skrev jag och skickade in två Lex Sarah-anmälningar till socialkontoret. I den ena påpekade jag allvarliga brister och försummelser i vården, vilket resulterat i vårdtagarens onödiga lidande och död. I den andra berättade jag att man kränkt en dement man genom att behandla honom mot hans vilja. Först ville arbetsledning och chefer inte diarieföra anmälningarna och när det inte gick belades de i stället med sekretess.
Kan en äldreomsorgschef bestämma att sekretessbelägga Lex Sarah-anmälningar? Kan jag överklaga till länsstyrelsen? Jag efterlyser skriftliga besked om friande alternativt fällande vid en Lex Sarah-anmälan. Allför ofta slängs anmälningar åt sidan med ett skratt. Det är ett allvarligt problem att Lex Sarah-lagen missbrukas och därmed tappar sin trovärdighet.
Anna
SVAR: Den som vill göra en Lex Sarah-anmälan inom kommunal verksamhet ska göra det till den kommunala nämnd som ansvarar för verksamheten. Sedan ska nämnden omedelbart vidta åtgärder för att undanröja direkta hot mot den enskildes liv, personliga säkerhet eller fysiska eller psykiska hälsa, eller förhindra att konsekvenserna förvärras. Nämnden ska inleda en utredning senast dagen efter anmälan och den ska genomföras skyndsamt. En Lex Sarah-anmälan är en offentlig handling, men socialtjänsten har regler om sekretess till skydd för enskild. Det finns också regler om utlämnande av handlingar, överklaganden med mera. Av reglerna framgår att du kan begära att få ut Lex Sarah-anmälningarna från nämnden och att din begäran ska prövas av nämnden. Om nämnden beslutar att inte lämna ut handlingarna har du rätt till ett skriftligt beslut. Ett sådant beslut kan du överklaga till kammarrätten inom tre veckor.