Situationen för Yvonne Engblom och hennes kollegor är pressad. Snö, is och kyla ställer till det på vägarna och leder till problem med att komma fram och förseningar i trafiken. Konsekvensen för bussförarna blir hårt jobb, övertid och uteblivna raster.
– Det är ingenting som funkar när det gäller raster. Och i dag jobbar jag fast det är min lediga dag. Jag blev extrainkallad, säger Magne Wassik som sitter i Busslinks rastlokal vid Slussen.
– Jag jobbade över fyra timmar igår, säger Peter Wiklund, som kör ersättningsbuss för tunnelbanans södergående linje.

Klockan är 11.40 och Yvonne Engbloms rast är slut. Hon går och ställer sig vid hållplatsen för att vänta in sin buss. Tio minuter efter utsatt tid har den fortfarande inte kommit.
Hon är inte förvånad, försenade och inställda turer är vardagsmat och många förare måste helt enkelt ställa, alltså parkera, sina bussar där de befinner sig för att de inte blir avlösta. Yvonnes kollega räknade till nio ställda bussar bara vid Slussen under förmiddagen.
– Det är en jobbig tid att vara busschaufför just nu. Tidtabellerna är inte gjorda för sådant här väder, säger Tuija Kronskans, sekreterare på Kommunals trafiksektion i Stockholm.

Förutom all övertid och stress är det mentalt påfrestande att köra buss i den här typen av väderförhållanden.
– Man måste vara väldigt alert eftersom det är så halt. På många håll är det dåligt plogat, speciellt vid busshållplatserna. Det är ju väldigt tunga fordon vi kör och börjar de väl slira kan det gå illa, säger Tuija Kronskans.
Att bussförarna arbetar övertid och hoppar in på lediga dagar är inget som kompenseras utöver den avtalsenliga ersättningen.
– Vi får ingenting extra. Jo, förresten. På torsdag ska vi få en semla, men då är jag ledig, säger Yvonne Engblom.