Är jag tillsvidareanställd?
Ett avtal om anställning föreligger så vitt jag förstår genom att två parter är överens. Avtalet kan ingås muntligt, skriftligt eller genom ett konkludent handlande (då ett avtal anses ha slutits utifrån parternas agerande). Om du alltså inte har fått ett skriftligt bevis för din anställning men ändå arbetar och uppbär lön, har din arbetsgivare per definition ingått ett avtal om anställning med dig. Enligt LAS § 4 gäller anställningsavtalet tillsvidare, såvida inte avtal om tidsbegränsad anställning träffats.
Lagen föreskriver alltså normen att anställningen gäller tillsvidare. Om du saknar en skriftlig information om dina anställningsvillkor bör alltså din anställning falla tillbaka på normen? Du är med andra ord fast anställd i lagens mening. Stämmer det och i så fall, kan man dra det till sin spets och kräva tillsvidareanställning om man börjat jobba men inte fått annat papper på det än ett schema?
Tommy
SVAR: Din beskrivning av hur ett anställningsavtal ingås är helt korrekt. Anställningsavtal kan ingås skriftligt, muntligt eller genom så kallat konkludent handlande (det vill säga att parterna beter sig som om ett anställningsavtal har ingåtts, till exempel genom att arbete utförs och lön utbetalas). Tillsvidareanställ-ning är den huvudsakliga anställningsformen, vilket följer av 4 § LAS. Om parterna i ett anställningsavtal har olika uppfattning om vilken anställningsform man avtalat om gäller följande:Den som påstår att avtal träffats om annan anställningsform än tillsvidareanställning (till exempel provanställning eller vikariat) har bevisbördan för detta. I praktiken innebär det att om inget skriftligt anställningsavtal finns och ord står mot ord, kan den som påstår att man kommit överens om en annan anställningsform än tillsvidareanställning normalt inte bevisa detta. Anställningen anses då vara en tillsvidareanställning.