Fackets nödtelefon har funnits i tio år, och samtalen har ökat för varje år som gått.
– Problemen finns främst inom handel men även jordgubbsplockning där ungdomar också ska sälja bären, säger Stefan Gradin, ansvarig på LO för hjälptelefonen.

Under juni månad fick LO nära 1 300 samtal från ungdomar med sommarjobb som alla hade oklarheter i sina anställningsvillkor att fråga om. Och under juli har trenden hållit i sig.
– Flera hade också blivit lovade sommarjobb, men när det var dags var jobben som bortblåsta, berättar Gradin.
Rent allmänt kan man säga att ungdomar ofta har sämst kontroll på vilka försäkringar som finns, enligt Stefan Gradin ansvarig på LO för fackens hjälptelefon.

När det gäller Kommunals branscher är det värst för de ungdomar som plockar jordgubbar. De får gå hem när det regnar, utan betalning. Många ringer och frågar om det är rätt.
Gradin säger att samtal om så kallat ”regnavtal” har ökat kraftigt, jämfört med förra året. Det är vanligt inom restaurangbranschen och innebär att under regniga dagar, med få gäster, får personalen ledigt men utan lön.
– Chefen ringer eller sms:ar på morgonen och säger att de kan stanna hemma. Så får det självklart inte gå till. Enligt arbetstidslagen måste arbetsgivaren varsla om schemaändringar senast 14 dagar i förväg, säger Stefan Gradin.

Något som också blivit vanligare är frågor om så kallade provjobb.
– De förväntas provjobba en dag eller i vissa fall upp till en vecka utan lön på ett café eller en restaurang. Men sen får de inte jobbet och arbetsgivaren tar in någon annan. Det är ett cyniskt sätt att hålla sig med gratis arbetskraft, säger Stefan Gradin.

Stefan Gradin på LO tror att arbetslösheten är en viktig faktor till ökningen. Nästan en tredjedel av alla ungdomar i Sverige står utan jobb just nu, enligt SCB.
– Många är desperata och går med på hur dåliga villkor som helst, bara för att få ett jobb. Dessutom är de flesta som ringer till oss mellan 15 och 21 år och de brukar ha dålig koll på vilka regler som gäller, säger Stefan Gradin.

LO:s hjälptelefon når du på 020-56 00 56.