KA har tidigare skrivit om att delade turer införts på vardagar i äldreomsorgen i Krokek och Kiruna. Detsamma har skett i Motala.
– Delade turer på vardagar har dykt upp i och med att man införde ett nytt schemasystem som kallas Time Care, säger Mats-Erik Nordin på Kommunal Östergötland sektion 10.

Han förklarar att tanken med systemet är att anpassa bemanningen så att det inte blir för mycket personal vissa tider på dygnet. Flest behövs morgon och kväll, och delade turer blir då en lösning ur arbetsgivarens synvinkel. Men Kommunal har fått oerhört negativa reaktioner från de medlemmar som berörs.
– De upplever att de inte har någon fritid kvar. De säger också att arbetstyngden ökar eftersom morgon och kväll är de tuffaste passen att jobba, säger Mats-Erik Nordin.  
Han tycker personligen att delade turer är oacceptabelt eftersom det sliter ut personalen.

Kunde facket göra mer i den här frågan?
– Jag vet inte. Kanske har vi inte riktigt hunnit möta de nya tekniksystem för scheman som kommer, men vi jobbar på det. En fundering vi har är att införa ramtid som bussarna har, säger Mats-Erik Nordin.

Enligt en anställd inom äldreomsorgen i Motala, som vill vara anonym, beror införandet av delade turer på att de anställda fått välja önskad sysselsättningsgrad. De flesta valde heltid.
– Tanken med att låta personalen få önskad sysselsättningsgrad är naturligtvis mycket bra, men att tro att det inte skulle innebära några kostnader är naivt.

På det aktuella äldreboendet har personalen inget fast schema utan så kallat tvättstugeschema. För att få ihop sina timmar får de ibland ta pass på andra boenden. Vissa dagar vet de inte på morgonen om de kommer vara på samma ställe hela dagen eller om de ska jobba ett eftermiddagspass någon annanstans. Det skapar en stress runt schemaläggningen. De delade turerna har också lett till ökad arbetsbelastning, enligt källan.  
– Jag har all förståelse för att arbetsgivaren måste minska kostnaderna för vikarier, men jag undrar om det i slutändan verkligen innebär någon besparing om man räknar med ökad sjukfrånvaro på grund av att personalen aldrig hinner vila upp sig?

Mats-Erik Nordin på Kommunal kan inte säga vad som är viktigast: att få önskad sysselsättningsgrad eller slippa delade turer. Vad han däremot vet är att önskad sysselsättningsgrad är på väg att införas i hela sociala förvaltningen. Han hoppas att det inte ska leda till att fler tvingas ta delade turer, men tror att det finns risk för det.

Fotnot: Med ramtid menas arbetsdagens totala längd. För busschaufförerna ska den enligt avtalet inte vara längre än 13 timmar.