Gaspedalen framför cykelhjulet när moderater styr
Man behöver inte vänta tills man är vuxen för att rädda världen. Så står det i pressinformationen för en ny bok med "klimatsmarta tips för unga" - Cykla, panta och rädda en isbjörn (Alfabeta). Målgruppen är den som ännu inte vant sig vid att köra bil till jobbet.
De unga får rådet att "fixa cykelvägar" genom att skriva till politikerna i sin kommun.
Tyvärr kids, det är klent med intresset för den saken, i alla fall hos de styrande allianspartierna i Stockholm.
Det är lite rart och samtidigt irriterande att ta del av de välmenande klimatsmarta råden till de unga som förväntas städa upp efter oss äldre. Barn gör som vi vuxna gör, inte som vi säger. Så ska de unga bli cyklister så krävs det vuxna föredömen, inte minst bland politiker. Finns det några cyklande moderater, förutom Carl Bildt (m)?
Jag har tjatat om den dåliga cykelpolitiken i Stockholm tidigare och det är svårt att låta bli nu, när man läst DN:s jämförelse av trafikpolitiken i två storstäder, Göteborg och Stockholm, och de påtagliga effekterna för liv och hälsa.
Medan dödsfallen i trafikolyckor stiger kraftigt i Stockholm, där bilens framkomlighet får förtur framför exempelvis cyklar och trafiksäkerhet, så sjunker de lika påtagligt i Göteborg, som satsat stenhårt på fartbegränsningar, skilda cykelbanor och kontroller.
Stockholms polis är dessutom sämst på att övervaka hastigheter, trots att farten dödar och ett enda dödsfall i trafiken kostar 22 miljoner, förutom sorg och lidande.
Stockholms trafikpolitiker Ulla Hamilton (m) förklarar för Hanne Kjöller i DN att stadens gator är till för bilarna och att fler dessutom ska få parkeringsplatser. Klimatsmarta investeringar för oss tålmodiga och avgasfria cyklister lyser med sin frånvaro, trots läpparnas bekännelser till det fina med cykeln som idé. Kolla exempelvis Köpenhamn med omnejd som en jämförelse.
I Stockholm läggs planerade cykelbanor i malpåse, de som finns ska tas bort, om de ligger på större gator, cyklister ska tvingas leta sig fram på omvägar, trots att de utvärderingar som gjorts av målade cykelfält i gatorna visar att de faktiskt fungerar trafiksäkert. De trängselproblem Hamilton talar om verkar handla om att hon tycker att cyklisterna tar för stor plats. En riktig betonglady med andra ord.
De stora pengarna ska i stället satsa på mer bilism, en jättelik trafikled den så kallade Förbifarten, för 25 miljarder, som även socialdemokraterna verkar säga ja till.
Tänk om varje vuxen cyklist gjorde sitt jobb och skrev några rader till exempelvis trafikborgarrådet Ulla Hamilton och hennes planeringschef Kristoffer Tengliden redan i dag.
Då kanske fler isbjörnar skulle räddas av oss som har ansvaret just nu.