Eva Ärlemalm-Hagsér– I skogen finns inte material som är könskodade. Om pojkarna alltid har spelat bandy är bandyklubborna på gården könskodade. Naturmiljöer ger helt andra utmaningar. I skogen leker flickor och pojkar ofta liknande lekar. Det är fysiskt när de springer och hoppar och rör på sig. Det är konstruktionslekar där de bygger kojor och liknande. När barnen själva beskriver sina lekar syns det däremot fortfarande en könsskillnad. Pojkarna leker mer krigslekar, medan flickorna leker att de är djur eller leker mamma, pappa, och barnlekar.

Ska förskolan då satsa på att ha barnen ute i skogen istället för att bygga lekplatser?
– Det viktiga är att vara medveten om vad barnen leker och att erbjuda en variation av lekar. Att studera och utmana barns lärande och lek. Sedan är det förstås hälsosamt att vistas utomhus. Även leken på förskolegården är betydelsefull, vad man måste fundera på är hur förskolgården utformas.

En fråga som Kommunal har drivit på flera håll i landet är att förskolepersonalen borde få fria arbetskläder. Vad tycker du om det?
– Jag kan inte yttra mig om det i egenskap av forskare. Men det är säkert bra. Jag har själv arbetat inom förskolan tidigare.